Vikingeskibsmuseet inviterer til aften irske stjerner

Medlemmer af to af Irlands største bands, Danú og Altan, gæster Vikingeskibsmuseet og Stormanden i august. Det bliver en aften med traditionel og original musik fra hjertet af Irland.

Museet har samlet medlemmer fra to af Irlands supergrupper, med Mairéad Ní Mhaonaigh (Altan) og Muireann Nic Amhlaoibh (Danú) på vokal, violin og fløjte, og Benny Mc Carthy og Dónal Clancy fra Danú på akkordion og guitar. Sammen med percussionist og bouzouki-spiller Billy Mag Fhloinn, er der bestemt lagt op til en aften med det bedste Irland kan tilbyde. Oplev livlige Kerry slides, vild Donegal violin, og drivende jigs og reels. Du vil møde betagende vokal fra Muireann og Mairéad, når de synger irske sange på både gælisk og engelsk. Dette bliver en aften, man ikke skal gå glip af!

Anledningen er Stormanden som er vendt hjem fra veloverstået togt og derfor inviterer til et brag af en fest. Her kommer dansere, skjalde og markedsfolk fra hele egnen og fjerne lande. Og der vil være gilde i flere dage, masser af mjød, varmrøget laks, spidstegt lam og andre lækkeri

Prisvindende musikere

Danskere med interesse i den irske folkemusik tradition vil nikke genkendende til navnene Danú og Altan. Begge bands har tidligere gæstet Danmark og ikke mange bands i den irkse folktradition har haft så stor gennemslagskraft på publikum og musikelskere verden over, som Danú og Altan.

Muireann Nic Amhlaoibhr har vundet adskillige priser både med Danú og som sangerinde. Mairéad Ní Mhaonaigh betegnes som en af de mest produktive sangerinder i Irland.

Den irske forbindelse

Vikingerne havde mange forbindelser til den grønne ø og et iøjnefaldende bevis på dette, er Vikingeskibsmuseets langskib Havhingsten fra Glendalough. Skibet er en rekonstruktion af Skuldelev 2 vraget, som blev bygget i området omkring Dublin i 1042.

I 2007 sejlede Havhingsten fra Roskilde til netop Dublin på en lang og dramatisk sejlads nord om Skotland. I Irland fik skibet og dets besætning en modtagelse, der var en Stormand værdig med 100.000 mennesker langs Liffey i Dublin. I 2008 returnerede skibet  syd om England og over Nordsøen - den 9. august 2008 lagde skibet endelig til i museumshavnen og blev igen modtaget af tusindvis af mennesker.