Havhingten fra Glendaloughpå sit togt til Dublin i 2007

Havhingsten fra Glendalough 2000 - 2004

Havhingsten fra Glendalough er en rekonstruktion af det store langskib Skuldelev 2.
Skibet er en krigsmaskine, bygget til høj fart og fragt af mange krigere, Det er en dristig konstruktion, på én gang tung og stærk nok til at bære sit 112 m² store sejl samt let og tilstrækkelig langt til at kunne ros af en besætning på 60 mand. Et kompromis mellem styrke og lethed.

Det originale skib er bygget af materialer i høj kvalitet. Det var vigtigt for skibets fremtoning og konstruktionens styrke. Havhingsten er på samme måde rekonstrueret af materialer, der i art og egenskab, kom så tæt på det oprindelige, som muligt.
Under byggeriet undersøgte bådebyggerne, hvor mange ressourcer i form af træ, tjære, jern, uld og hamp, der lev brugt til langskibet. Det gav et billede af de magtstrukturer, der var forudsætningen for at tilvejebringe så omfattende ressourcer og den nødvendige organisation.

Til Havhingsten blev der brugt:

  • 4 egetræer til køl og stævne
  • 14 egetræer til bord
  • 2 egetræer til kølsvin og mastefisk
  • 250 stk. krumvokset eg til spanter
  • 3 asketræer til årehulsbord
  • 2 fyrretræer til mast og rå
  • 35 fyrretræer til årer
  • 10 piletræer til 1000 trænagler
  • 10 lind, gran og fyrretræer til skjolde
  • 8.000 jernnagler
  • 600 liter tjære
  • 112 m² sejldug af hør
  • 2.000 meter tov af hamp

Den 30 meter lange rekonstruktion blev søsat i 2004. Drømmen om at genskabe de fem Skuldelevskibe var opfyldt. Næste skridt var en rejse i vikingernes kølvand for at afprøve rekonstruktionen. Sejladsen Roskilde-Dublin tur/retur i 2007-2008 blev kulminationen på mange års arbejde, og er det hidtil mest omfattende arkæologiske eksperiment, museet har gennemført.

Havhingsten kan ses i Museumhavnen. Langskibet er let at genkende med sine karakteristiske blå, gule og røde bordgange.