Vikingeskibet Helge Ask sejler mod solnedgangen

Helge Ask 1990 - 1991

Kølen til Helge Ask, museets rekonstruktion af det lille krigsskib Skuldelev 5, lægges i 1990. Men ét spørgsmål trængte sig på. Hvilke skib skulle vi bygge? Det oprindelige eller det reparerede?
I modsætning til de øvrige skibe er Skuldelev 5 bygget af både nyt og genbrugt træ. Få år før det endte i Roskilde Fjord, blev skibet også repareret med nyt og genbrugt træ. Et eksempel herpå er den øverste bordgang med årehuller. Under reparationen er bordgangen udskiftet med en ny planke, hvis eksisterende årehuller ikke passede til skibets tofter (robænke) og dermed oprindelige åreplacering. Årehullerne blev derfor lukket med små træplader, og nye årehuller skåret ved siden af.

Helge Ask blev rekonstrueret som Skuldelev 5 oprindeligt så ud. Bunden og hele bagbord side af skibet - ca 65 % er bevaret - og det var derfor muligt at genskabe den manglende styrbord side.

Helge Ask kan ses i Museumshavnen. Det lille langskib er dekoreret med gule og brunrøde farver, med inspiration fra Bayeuxtapetet. Rundt om for- og agterskibet er malet en hvid slange eller orm efter den udskæring, der er at finde på originalskibet. Ved længere sejladser er Helge også dekoreret med et rødt dragehoved og - hale.

Før rekonstruktionen af Skuldelev 5 drømte museet om at kunne vise yderpunkterne i vikingernes maritime kultur; den fredelige handel (Roar Ege) og den blodige kamp (Helge Ask). Efter byggeriet voksede drømmen om at rekonstruere alle fem Skuldelevskibe.