Hjerteblod - 50 år med vikingernes skibe 2012 - 2013

"Jeg elsker at kigge op langs fjorden og forestille mig, at der har været et liv, et samfund
her for 1000 år siden.
"
Birthe Milandt, Vikingeskibsmuseets booking

I 1962 kom resterne af fem vikingeskibe op af dyndet på bunden af Roskilde Fjord.
Fundet vendte op og ned på vores viden om vikingetidens maritime kultur, har haft afgørende betydning for marinarkæologien i Danmark og er fundamentet for Vikingeskibsmuseet.
Med jubilæumsudstillingen Hjerteblod fejrede Vikingeskibsmuseet 50-året for udgravningen af Skuldelevskibene. Udstillingen tog udgangspunkt i den begejstring og de drømme, der har bygget bro mellem forskere, håndværkere og sejlere, virkeliggjort omfattende eksperimentalarkæologiske forsøg og har formet museet, som det er i dag.

Udstillingen inviterede til et møde med museets hjerteblod og tog museumsgæsten med på en rejse gennem mange års passioneret arbejde med vikingernes skibe. Vi trådte 50 år tilbage og ned i udgravningen, gik tæt på bådebyggerne og fulgte de sejlende rekonstruktioner på forsøgsrejser i vikingernes kølvand.

Udstillingen var støttet af:

• Skibsreder Carsten Brebøl’s Almennyttige Fond
  • Knud Højgaards Fond
  • Hempel Fonden
  • Roskilde Kommune
  • Nordea-fonden
  • Fonden af 28. februar 1970

Følgende bidrog med genstande

• Nationalmuseet
  • Hendes Majestæt Dronning Margrethe 2.
  • Kulturstyrelsen
  • Konservatorskolen