Byggeprojekter

Gislingebåden 2016

I løbet af 2015, byggede Vikingeskibsmuseets bådebyggere en rekonstruktion af Gislingebåden. Der dukkede nogle spørgsmål op undervejs: Vil det være muligt at forhøje fribordet? Kunne det være en fordel at have mere end tre åre par? Vil bådens trim blive påvirket af en anden sejlfacon?  
Nu kommer bådebyggerne med en ny fortolkning af de øverste dele af båden – en fortolkning baseret på deres erfaring med testsejlads af Gisle sidste år. 

» Se mere...

Gislingebåden 2015

Gislingebåden er en 7 meter lang båd der oprindeligt blev bygget i 1100-tallet.
Med Projekt Gislingebåd satser museet på at udvide denne dialog ved at involvere publikum aktivt i processerne.

Følg byggeriet her.

» Se mere...

Den store Gokstadbåd

Vi bygger den største af de tre småbåde der blev fundet oppe i Gokstadskibet. Båden skal bruges af Vikingeskibsmuseet til udstillinger og messer i ind- og udland. Derfor skal den bygges med spejlkløvede bord, håndsmede klinknagler, uldsejl, bastrig mm.

» læs mere ...

En ny Skuldelev 6

I 2012 byggede vi endnu en rekonstruktion af Skuldelev 6 - et fiske- og fragtfartøj fra vikingetiden, ca. 1030. Der findes allerede én rekonstruktion af båden som kan ses i museets havn (Kraka Fyr). Den nye båd bliver med nye fortolkninger af blandt andet det oprindelige skibs stævne.

» læs mere...

Fejøpramme

Vi har bygget to jollepramme efter en gammel opmåling af en pram fra Fejø

Nyt Osebergskib

I samarbejde med Striftelsen Nytt Oseberg Skib (SNOS), har vi gennemført en ny rekonstruktion af Osebergskibet. Skibet er rekonstrueret i model i 1:10. og blev søsat i Tønsberg i 2012 (www.osebergvikingskip.no)

» læs mere ...

Åledrivkvase

I 2010 bygger vi en 29 fods åledrivkvase. Båden bliver bygget og indrettet som de gamle åledrivkvaser fra starten af 19-hundredetallet. Åledrivkvasen er en klassisk, dansk, klinkbygget båd, bygget til at drive sidelæns med et udspændt vod, til fiskeri efter ål.

» læs mere ...

Frederikssundsjolle

Gennem salg til en privat kunde, har vi fået mulighed for at bygge endnu en Frederikssundsjolle. Nummer tre af denne bådtype fra vores bådeværft, alle bygget med udgangspunkt i en og samme båd, som oprindeligt var bygget i Frederikssund, år 1906

» læs mere ...

Den lille båd fra Gokstad

Den lille båd fra Gokstad er en af de fineste småbåde der hidtil er fundet fra vikingetiden. Båden bygges, som originalen, af spejkløvet egetræ i bunden og den øverste planke i fyrretræ.

» klik her for at følge byggeriet...

Færøsk seksæring

Den færøske bådebygger Hanus Jensen har konstrueret og bygget en seksæring, indenfor den færøske bådebygningstradition. Båden er bygget til Vikingeskibsmuseets sejladstjeneste.

» klik her for at se billeder

Lynæsjolle

En privat kunde har bedt os om at bygge en 15 fods Lynæsjolle. Som der er normalt i traditionel bådebygning, har bådebygger Ture Møller tilpasset formen på båden så det passer til kundens ønsker - og samtidig holdt sig indenfor hvad der kaldes en Lynæsjolle.

» Klik her for at se flere billeder...

Hækjolle

Vi er blevet bedt om, at bygge en hækjolle til en Galease. Plankerne er lærk og svøbene er asketræ.

» Klik her for at se billederne...

Frederikssundsjolle, år 1900.

Omkring år 1900 byggede bådebygger Lauritz Larsen en jolle til fisker Marcus Noer, Isefjorden. Denne jolle blev opmålt, og vi bygger en magen til.

» Klik her for at se byggeriet...

Udspændte træbåde, år 150 - år 800

Skibene fra vikingetiden var andet end store klinkbyggede fartøjer med smukke profilerede stævne. Det var også stammebåde, både som vi kender dem fra tidligere tider, ...

» Klik her for at se hvordan de blev bygget...

Sebbersund stammebåd

Bådebyggerne Morten Møller og Peter Rasmussen skal bygge en rekonstruktion af en stammebåd fundet ved Sebbersund, Nordjylland. Båden er rekonstrueret af arkæolog Morten Johansen og bådebygger Hanus Jensen.

» Se flere billeder...