Klik på billederne for at se dem større

Den store stamme der skal udgøre bordplankerne
Den 7 meter lange stamme kløves med rå muskelkraft
Bådebyggerne bruger kiler til at kløve stammen
Stammen kløves
Stammen er blevet kløvet i 1/16-dele
Bordplankerne hugges til
Bordplankerne hugges til
Bordplankerne varmes for at opnå en højere fleksibilitet
Gislingebåden bordes
Væveren Anna bearbejder hør til Gislingebådens sejl.
Væveren Anna bearbejder hør til Gislingebådens sejl.
Væveren Anna bearbejder hør til Gislingebådens sejl.
Væveren Anna bearbejder hør til Gislingebådens sejl.
Væveren Anna bearbejder hør til Gislingebådens sejl.
Væveren Anna bearbejder hør til Gislingebådens sejl.
Væveren Anna bearbejder hør til Gislingebådens sejl.
Anna bruger en opretstående vægtvæv til, at fremstille én af de i alt fem baner det færdige sejl skal bestå af.
Man forbinde oftest tov med hampereb eller nylontov.
Men når man arbejder med vikingetid og -skibe, så er hovedmaterialet faktisk bast eller mere korrekt - lindebast.
Vikingeskibsmuseet har en aftale med Vallø Stift.
Her indsamle bådebyggerne lindebast til Gislingebådes tovværk
Det indsamlede lindebast.
Det indsamlede lindebast.