Gislingebåden bordes op

Når nutidens bådebyggere border deres både op, bruger de en svedekiste til at opvarme bordene (plankerne) og gøre dem bløde og fleksible, så de kan formes til skibets skrog. 

I 1100-tallet havde datidens bådebyggere ikke sådan en maskine, og da bådebyggerne på Gislingeprojektet ønsker at rekonstruere båden ved at bruge de samme værktøjer og teknikker, som var til rådighed for de bådebyggere, der byggede den oprindelige Gislingebåd i 1130, er det nødvendigt at bruge en lidt mere gammeldags metode. 

Et bord opvarmes over bål som i 1100-tallet

Idéen er enkel nok. Bådebyggerne tænder et bål, som brænder ned til kul. Et par metalstænger stikkes i jorden, hvorimellem en kæde spændes hen over bålstedet. Kæden fungerer som støtte for bordplanken, der lægges hen over bålet for at blive opvarmet. Bådebyggerne fugter nu bordet godt med en våd kost, før de forsigtigt lægger bordet tilrette over varmen. De noterer starttidspunktet, og så er det bare et spørgsmål om at fugte og vende bordet cirka hvert 20. sekund i de næste tyve minutter, så den bliver varmet jævnt.

Som altid er humøret højt blandt bådebyggerne. 
Det er ikke så tit at de få chancen for at arbejde med træ på denne måde, og de glæder sig til opgaven. Det kræver mange hænder at håndtere og vende bordene, og processen stiller store krav til bådebyggerne, der skal vide nøjagtigt, hvornår bordet skal vendes, hvornår der skal mere vand på og selvfølgelig, hvornår bordet er klar til at blive sat på kølen.  

20 minutter efter start er den første bordplanke klar, og den bliver flyttet fra bålstedet. Nogen holder kølbordet ind mod kølen, mens andre går i gang med at fastgøre den med forskellige typer klamper. De skal arbejde hurtigt, for træet stivner, så snart det begynder at afkøle. Klamper bliver brugt for at holde bordet fast og tilpasset, så bordet følger de korrekte linjer. Lige så snart det første bord er på plads, er det næste klar, og processen begynder forfra. Lige som før bliver klamperne sat på plads, flyttet lidt rundt, og inspiceret fra hver side, indtil bådebyggerne er tilfredse. Kølbordene får lov at afkøle, og stivne i den rigtig form hen over natten. Dagen efter bliver de pillet af igen og de sidste tilpasning gjort, så bordene er klar til at blive sat endeligt fast på kølen.