Film, 3D-optagelser og billedserier fra middelalderskibet

Marinarkæologerne har udgravet Kalverev-skibet under vand - og det er ganske sjældent, at arkæologer får mulighed for at gennemføre en fuldstændig udgravning og bjærgning af et skib fra Danmarks fortid.

Skibet er fundet i Storstrømmen i forbindelse med anlæggelsen af den nye Storstrømsbro. Skibet er årrings-dateret til ca. 1250-65. Udgravningen og bjærgningen af de mange skibsdele er med til at give arkæologerne ny viden om den skibsteknologiske udvikling fra Vikingetidens lette og elegante fartøjer til middelalderens skibe, hvor ønsket om stor lastekapacitet har tydelig indflydelse på skibsdesignet.

Her på siden kan du gå om bord i film, 3D-animationer og undervandsfilm. Vi lægger løbende nyt indhold op. God fornøjelse.

Dyk med ned

Dykkeren tager dig med et hurtigt kig ned under havet, ned til middelalderskibsvraget fra Kalverev. Filmen er optage kort inden, marinarkæologerne begyndte at bjærge skibsdelene.

Ortofotomosaik animation

Marinarkæologerne anvender såkaldt Ortofotomosaik-teknik til at fremstille oversigtbilleder af de bevarede skibsdele 'in-situ' - der, hvor de er fundet. Fotomosaikken er dannet ud fra mere end 900 still-fotos og kan ses som en 3D-animation her.Fotomosaik: Massimiliano Ditta og Matko Cvrljak / Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

Kun for nørder!

Følg med på dykkerens arbejde på havbunden - fra han kommer i vandet, til han er oppe igen en time senere!
Filmen er optaget med dykkerens hjelmkamera, så det du ser, er de billeder, som udgravningslederen ser og bruger til at vejlede dykkerene i vandet. Lyden er den kommunikation, der foregår mellem dykkeren på bunden og udgravningslederen oppe på arbejdsskibet.

Laboratoriearbejdet før konservering

Konserveringen er nu, i Oktober 2017, indledt på Nationalmuseets Bevaringsafdeling i Brede, og mens vi venter på, at skibstømmeret kommer ud af konservering igen i en stabil tilstand, kan vi arbejde videre med udforskningen af skibet ved hjælp af de detaljerede 3D-modeller af dels vraget i sin helhed og dels de enkelte dele. I vore nyeste korte film giver vi et indblik i laboratoriearbejdet, som skal til, inden skibsdelene kan konserveres, og udforskningen af skibet for alvor kan begynde.