Skjoldungen

Rekonstruktion af Skuldelev 6, et fiske- og fragtfartøj fra vikingetiden, ca 1030.

Skjoldungen er bygget som en nyfortolkning af Skuldelev 6 og blev søsat i 2012. Den første rekonstruktion, der blev bygget ud fra Skuldelev 6, var Kraka Fyr, som blev søsat i 1998.

Under bygningen af Kraka Fyr, fandt man ud af at det originale skib er bygget i Vestnorge i ca. 1030. Erfaringerne med skibstyper fra Vestnorge, byggeriet, sejladserne og de efterfølgende rekonstruktioner af Skuldelevskibene har ført til en ny tolkning af det originale skib. Man kan især se forskellen stævnenes udformning på Kraka Fyr og Skjoldungen.


Skibet er bygget i fyr, med køl og stævne af eg. Delene i den indvendige konstruktion er fremstillet af fyr, rødel og birk. Årene er fremstillet af hvidgran, så de er lette, fleksible og stærke.


Skjoldungen er bygget, så den både kan indgå i turistsejladserne og være grundlag for et ungdomslaug.


Registrerings ID: 5104
Værft:
Bådebygger:  Byggeleder, bådebygger Ture M Møller. Bådebyggere Birger Andersen, Erik Jochumsen, Martin Rodevad Dael, Hanus Jensen. Bådebyggerlærling Malthe Solhøj.
Ejer: Vikingeskibsmuseet
Byggeår: 2012
Længde: 10.80 meter (35 fod)
Bredde: 2.40 meter (8 fod)
Dybde/dybgang: 0.45 meter (1 fod)
Vægt: 1.00 tons
Yderligere informationer: Væver og sejlsyer Anna Nørgaard. Rebslagere Carsten hvid, Peter Jensen, Bjarni Sørensen.
Sejlmager Jörn Bohlmann.
Smed Aage Frederiksen. 
Sejlareal: 25 m2
Deplacement: 2,5 tons
Årer: 14
Besætning: Op til 18
Anslået topfart for sejl: ca. 10 knob
Gennemsnitsfart for åre: 3 knob
Topfart for åre: 5 knob Ny tolkning af skibs- og sejlrekonstruktion Søren Nielsen og Erik Andersen.