udsendt den 01/08-2013

Pressemeddelelse: Vikingerne kommer!

Verdens længste rekonstruktion af et vikingeskib 'Havhingsten fra Glendaglough' sejler ud på togt!
Havhingsten under sejl i det Irske Hav 2007. Foto: Werner Karrasch/Vikingeskibsmuseet i Roskilde

Havhingsten under sejl i det Irske Hav 2007. Foto: Werner Karrasch/Vikingeskibsmuseet i Roskilde

"Lås jeres døre, gem jeres sølv og skærm jeres ungmøer!" Sådan kan man næsten forestille sig råbene , når meldingen 'vikingerne kommer' lød for 1000 år siden i vikingetiden, hvor listige krigere sneg sig ind på kysten i deres frygtede langskibe.

Dog er der ingen grund til at sikre sig på helt sammen måde for befolkningen langs Sjællands kyster, når Havhingsten den 1. august kl. 11.00 stævner ud fra Korsør, for at sejle mod København. Med om bord i det 30 meter lange skib er der i alt 55 besætningsmedlemmer, der mest af alt glæder sig til sejladsen og til at prøve kræfter med det store vikingeskib. Det forsikrer projektkoordinator for sejladsen, Ivan Jakobsen: "Havhingsten sejles af et såkaldt bådelaug, en gruppe på næsten 60 frivillige gaster, der har valgt at bruge deres sommerferie om bord på Vikingeskibsmuseets berømte langskib, der i 2007 - 2008 gennemførte sørejsen til Dublin og retur til Roskilde. En del af besætningen har sejlet med på skibet siden dengang, mens andre skal ud på deres første eventyr med langskibet".
Havhingsten har siden 21. juli sejlet med på den kulturhistoriske festival 'TOGTET', der har ført skibet rundt til fem Sjællandske havne, hvor fokus var på anderledes formidling af Danmarks vikingetid og middelalder.
"Det har været sjovt, og vi har talt med tusindvis af mennesker, der har været om bord og hørt historier fra skibets mange spændende rejser', fortsætter Ivan Jakobsen: 'Men skibet har også været underlagt et stramt program, hvor vi skulle ankomme og afsejle til bestemte tider. Det er godt for formidlingen, men mindre godt for selve sejladsen, hvor vi ikke har kunnet sejle efter vejrforholdene og eksempelvis stikke af til søs på en god vind!"

Kurs mod København

Så nu står den på fri sejlads i de kommende ni dage, inden skibet igen skal nå en fastlagt deadline: Ankomst til København lørdag den 10. august kl. 11.00 på Nordre Toldbod.
Det er første gang, Havhingsten anløber Danmarks hovedstad, efter at skibet de seneste år at har besøgt Irland, Skotland, England, Holland, Norge, Sverige og Tyskland. Sidste år sejlede skibet til flere danske havne og i Slesvig i Nordtyskland var mere end 15.000 besøgende om bord i skibet på bare en weekend.
"Vi er blevet opfordret adskillige gange til at sejle Havhingsten til København", fortæller Louise Kæmpe Henriksen, der er museumsinspektør på Vikingeskibsmuseet i Roskilde og formidlingsansvarlig om bord. "I år bød der sig en rigtig god lejlighed, fordi Nationalmuseet netop i år har sat fokus på vikingetiden og vikingeskibene". Nationalmuseet viser særudstillingen 'VIKING', hvor blandt mange andre fantastiske fund, også verden længste originale vikingeskib, Roskilde 6-skibet, udstilles. Det imponerende langskib er syv meter længere end forlægget til Havhingsten, Skudelev 2-skibet. Det er første gang Roskilde 6-skibet udstilles, efter det blev fundet ved anlæggelsen af Museumøen på Vikingeskibsmuseet i Roskilde i 1997.

Varm velkomst og 'Velkommen om bord'!

Når Havhingsten lørdag den 10. august kl. 11.00 anløber København, bliver det verdensberømte skib modtaget af Overborgmester Frank Jensen ved Nordre Toldbod. Fra Havhingsten anløber vil der være vikingeaktiviteter for alle de fremmødte, der ønsker at byde skib og besætning 'Velkommen til Hovedstaden'.

Fra søndag den 11. til torsdag den 15. august vil besætningen invitere til 'åbent skib' og give publikum mulighed for at komme helt tæt på livet om bord og opleve det skib, der i 2007-08 gjorde den dramatiske sejlads til Dublin i Irland og retur. Skibet medbringer desuden en udstilling, spændende fortællinger om skibets rejser, information til turister om Danmarks fortid og historiske oplevelser samt en række prøv-selv vikingeaktiviteter for børn.

Vikingemarked i hjertet af København

Efter fem dage, hvor Havhingsten er centrum i turismeindsatsen, flyttes skibet den 16. august kl. 9.00 til Frederiksholms Kanal, hvor historien igen kommer i højsædet. Skibet deltager i Nationalmuseets store vikingemarked i gaderne omkring Frederiksholms Kanal den 17. - 18. august. Vi holder åbent skib og deltager sammen med de øvrige 'vikinger' med aktiviteter blandt handels- og madboder, musikere og vikingekrigere.

Havhingsten slæbes den 16. august under Knippelsbro kl. 10.00, og under Christians Brygge kl. ca. 10.30, inden skibet lægges til kaj i Frederiksholms Kanal.

Følg med på hjemmesiden

Du kan følge Havhingstens sommertogt online på Vikingeskibsmuseets hjemmeside og få skibets øjeblikkelige position, læse rejsebrevet fra skibet, se skibets kurs og fart og få masser af baggrundviden om vikingernes skibe. Museumsinspektør Louise Henriksen, der er besætningsmedlem på 'Havhingsten', skriver rejsebreve undervejs om livet om bord. Så følg med – måske kommer vi til en havn nær dig!

» Følg rejsen online på vikingeskibsmuseet.dk ...

» Hent pressebilleder af Havhingsten her ...

Der er et lille antal pladser om bord på Vikingeskibsmuseets følgebåd, reserveret til presse. For at få fotografer akkrediteret, skal der rettes henvendelse senest fredag den 9. august klokken 12:00.

Akkreditering for pressen sker ved henvendelse til:
Ivan Jakobsen
Projektkoordinator for Havhingstens sejlads
Presse og kommunikation
Telefon: +45 46 300 261
M: +45 41 27 02 10
» E-mail

Baggrunden for 'Havhingsten':

'Havhingsten fra Glendalough' blev bygget på Vikingeskibsmuseets bådeværft i 2000-2004, og er med sin længde på 30 meter verdens længste rekonstruktion af et vikingeskib. Langskibet blev verdenskendt, da det i 2007 sejlede til Dublin og retur til Roskilde året efter.

Forbilledet for 'Havhingsten' er det originale Skuldelev 2-langskib, der blev udgravet i 1962 og, som i dag kan opleves på Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Skuldelev 2 blev oprindeligt bygget af skandinaver i Dublin i året 1042, men endte efter mange års tjeneste sit liv som del af en sejlspærring anlagt til beskyttelse af Roskilde, det daværende kongesæde i Danmark.

Det tog fire år og kostede 10,5 millioner kroner at bygge den nøjagtige rekonstruktion. Skibet er bygget med kopier af vikingetidens værktøj og med de samme metoder, som vikingerne benyttede. I alt gik der 300 egetræer, 7.000 jernnagler, 112 kvadratmeter sejl, 2.000 meter tovværk til at bygge skibet og med bord på det 30 meter lange skib er der i alt 55 besætningsmedlemmer, når skibet torsdag den 1. august stævner ud fra Korsør kl. 11.00.

Langskibet er essensen af vikingetiden - skibene bragte krig og ufred - men også orden og statsmagt. Det var langskibe som Skuldelev 2, der i 1000-tallet gjorde det muligt for de danske konger at få fodfæste i England og Irland og som - i et kort tidsrum - med deres overlegne styrke, bandt Danmark, Norge, Sydsverige og England sammen i Knud den Stores Nordsø-imperium.

'Havhingsten fra Glendalough' er det nærmeste, vi i dag kan komme oplevelsen af et komplet langskib, og skibet repræsenterer vikingetidens højteknologi og vikingernes store maritime kunnen.
Samtidig er skibet og sejladserne del af et arkæologisk eksperiment. Sommerens sejladser føjer endnu et kapitel til vores viden om langskibenes rejsehastighed og sødygtighed, der gør det muligt at forstå forudsætningerne for vikingetidens ekspansion.

Af: Rikke Tørnsø Johansen