udsendt den 10/07-2015

Vikingeskibet, der ikke kunne sejle, er på vej over Kattegat med kurs mod Roskilde

Dette er historien om et imponerende gravfund, et dramatisk forlis, et minutiøst rekonstruktionsarbejde og et usædvanligt smukt vikingeskib, der er genopstået og nu er på vej fra Norge mod Roskilde.
Foto: Jørgen Kirsebom

Foto: Jørgen Kirsebom

Den første rekonstruktion af det norske Osebergskib sank på bare 20 sekunder under sin første testsejlads i 1987, og ingen troede sidenhen på, at skibet overhovedet var sejldygtigt. Men en skibsrekonstruktør fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde fik i 2006 øje på noget, der efter et minutiøst rekonstruktionsarbejde gjorde, at skibet kunne genopstå.
Netop nu, næsten 30 år senere, er skibet på vej fra Tønsberg i Norge til Roskilde, hvor det - efter vejret har ændret planerne - lægger til i Museumshavnen søndag den 12. juli.

Saga Oseberg har sat kursen mod Roskilde

Efter flere dages utålmodig venten på mindre blæst, smed Saga Oseberg trosserne i Skagen havn i dag fredag kl. 13.25. Skibet vil i de første timer sejle tæt ved den jyske vestkyst. Her kan de ligge i læ for den stadig kraftige blæst og det man kalder 'gammel sø'. De seneste dages blæsevejr har dannet kraftige bølger, der ikke lægger sig lige så hurtigt, som vinden, og det er hverken nemt eller behageligt at sejle i.
Skibet har lige sat sejl og sejler med ca. 5 knob på kurs mod Hundested, der er næste mål på turen. Turen tværs over Kattegat er beregnet til at tage ca. 20 timer.

En sejlende sensation

Skibet Saga Oseberg er en lille sensation. Ikke bare fordi det er en smuk rekonstruktion af et gammelt vikingeskib fra år 820, men mest fordi det sejler. Skibet er nemlig det andet forsøg på at bygge en rekonstruktion af Osebergskibet, som i 1904 blev fundet i en grav ved Tønsberg i Norge. Det første forsøg endte i et dramatisk skibsforlis, hvor skibet på sin jomfrufærd gik til bunds på 20 sekunder. Heldigvis uden tab af menneskeliv. 

Der var tydeligvis noget galt med konstruktionen, og i mange år efter forliset, blev det blandt andet diskuteret, om det udgravede skib nogensinde havde kunnet sejle, eller om det eventuelt var bygget som et symbol, for at give de afdøde en transportmulighed til Valhal. Først i 2006 fik man det første fingerpeg mod, hvad der muligvis kunne være galt med den første rekonstruktion. Det skete, da et team bestående af bådebygger Geir Rørvik fra Stiftelsen 'Nytt Osebergskip', arkæolog Knut Paasche fra Kulturhistorisk Museum i Oslo og skibsrekonstruktør Vibeke Bischoff fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde tog det gamle fund i nærmere øjesyn. De konstaterede, at der sandsynligvis intet var galt med det gamle skib, kun med måden, hvorpå man hidtil havde anskuet det.

Hug en hæl og klip en tå

Vibeke Bischoff fra Vikingeskibsmuseet er en erfaren skibsrekonstruktør, og allerede første gang hun undersøgte det gamle Osebergskib, som står udstillet i Vikingskipshuset på Bygdøy, Oslo, opdagede hun flere fatale fejl ved skibets samling og opstilling. Flere af tværbjælkerne var savet over og forkortet, dele af skibets skelet var presset unaturligt ind og enkelte spanter var deformerede. Det samlede billede tydede således på, at man havde ”hugget en hæl og klippet en tå”, for at få enderne til at nå sammen. Og, siden de fundne dele ikke rigtigt passede sammen, var det muligt, at Osebergskibet i virkeligheden var samlet og opstillet forkert, hvilket påvirkede skibets skrogform med et rundere indløb og en ringere sejldygtighed til følge. Noget, der kunne have været medvirkende til forliset af den første rekonstruktion.

Lad fundet tale

”Når vi kigger på et arkæologisk fund, skal vi lade fundet tale. Det er utroligt vigtigt, at lytter til det, som fragmenterne fortæller os”, siger skibsrekonstruktør Vibeke Bischoff fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde. ”Er tværbjælken for lang, må det givetvis være vores samling af puslespillet, der er noget galt med. Ikke brikkerne. I arkæologisk rekonstruktion gøres ingen vurdering af skrogets egenskaber på forhånd. Det gælder om at være neutral over for materialet og dets form. At stille sig åben.”

Teamet gennemførte en minutiøs gennemgang af det originale skib. Hver planke blev omhyggeligt scannet og målt. Der blev taget højde for deformation, og udtørring og målt op i forhold til de foreliggende tegninger fra udgravningsdokumentationen. Efterfølgende blev hver planke genskabt i pap i størrelsesforholdet 1:10, og skibet blev planket op, til det stod som en færdig model. Nu med et mere hult indløb i forskibet med stævnen løftet højere overe vandet. Dette løft giver skibet en større kølbugt end hidtil antaget. Alle disse faktorer er af afgørende betydning for vandstrømningerne omkring skroget, og de lovede godt for bedre sejlegenskaber.

”Vores resultater er baseret på mange års erfaringer og kendskab til traditionelle småbåde i hele Skandinavien og ikke mindst de maritime håndværk, der ligger bag”, slutter Vibeke Bischoff, ”men, vi kan ikke sige, at vi har det endegyldige svar på, hvordan Osebergskibet så ud, kun at vi har et godt bud. Der er stadig plads til faglige diskussioner omkring detaljerne, og sådan skal det også være. Bare vi altid husker at stille os åbne.”

Siden er skibet blevet bygget i fuld størrelse af Stiftelsen Nytt Osebergskip (SNOS) i Tønsberg, og byggeriet har taget udgangspunkt i den model og de tegninger, som Vibeke Bischoff fremstillede. Den nye rekonstruktion blev søsat 2012, og er navngivet Saga Oseberg. Det er dette skib, der nu er på vej til Roskilde.

Saga Oseberg kommer til Roskilde for at sejle testsejlads - og holde 'åbent skib'

Lige nu er skibet med sin 20 mands besætning på vej mod Vikingeskibsmuseet i Roskilde, hvor det i ugen fra 12.-18. juli skal gennemføre en række testsejladser, der skal dokumentere skibets sejlegenskaber.

Vibeke Bischoff sejler selv med som skipper og deltager i sejladserne sammen med besætningsmedlemmerne fra SNOS og enkelte andre skibskyndige fra Vikingeskibsmuseet.

Når Saga Oseberg ikke testsejler ligger skibet hver dag i Vikingeskibsmuseets havn, hvor alle interesserede er velkomne til at kigge forbi og gå ombord.

» Følg Saga Osebergs sejlads fra Norge til Roskilde online...

Fakta:
Gravskibet fra Oseberg
Det originale Osebergskib er dateret tilbage til år 820 og blev i 1904 fundet i en grav ved Tønsberg i Norge. Her tjente skibet som sidste hvilested for to velstående kvinder, som lå på redte senge i et kammer bag skibets mast og var omgivet af fine genstande, vægtæpper og figurer. Selve skibet er særdeles smukt udført med flot udskåret ornamentik langs hele bunden og statelige spiralsnoede slangehoveder på stævnen. Skibet er bygget af egetræ, 21,5 meter langt og godt 5 meter bredt og har plads til 30 roere. Den første rekonstruktion bar navnet 'Dronningen', og gik ned på sin jomfrufærd i 1987.

Skibskonstruktør Vibeke Bischoff
Vibeke Bischoff har været skibskonstruktør på Vikingeskibsmuseet siden 2003, og har stor erfaring med fortolkning og rekonstruktion af arkæologiske skibsfund. Hun har været med ved byggeriet af flere af museets egne både, lige som hun har sejlet som skipper på flere af skibene, fx Havhingsten og lige nu altså også på Saga Osebergs rejse fra Oslo til Roskilde. 

Mere information:

» Rapport om rekonstruktionen af Osebergskibet - pdf...
» Gåden Oseberg - NRK dokumentar om skibet, der ikke kunne sejle...
» Vikingskipshuset på Bygdøy, Oslo, Norge...
» Det frivillige bådelaug SNOS (Stiftelsen Nytt Osebergskip)

Af: Lisbeth Weichel