Første nyhedsbrev fra Havhingsten fra Glendalough

I sommeren 2007 sejler verdens største rekonstruktion af et vikingeskib fra Danmark til Irland.

Skibet hedder Havhingsten fra Glendalough. Med sin 65 mand store besætning sejler Havhingsten den lange vej fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde, over Nordsøen, nord om Skotland og gennem Det Irske Hav til Dublin. En rejse, som ingen siden vikingetiden har vovet sig ud på.

Projektet er det største marinarkæologiske eksperiment nogensinde og vil sætte helt nye standarder for forskning og formidling.

Rejsen begynder 2. juli 2007. Og du kan følge med - her i nyhedsbrevet og på hjemmesiden. Både før, under og efter togtet.

Velkommen om bord

I dag søsætter Vikingeskibsmuseet et nyt elektronisk nyhedsbrev for alle, som gerne vil følge Havhingsten fra Glendalough og skibets fantastiske rejse.

Om præcis otte måneder sejler verdens største rekonstruktion af et vikingeskib fra Roskilde til Dublin. En rejse, som ingen mennesker i tusind år har vovet sig ud på.

Mandag den 2. juli 2007 stævner det 30 meter lange krigsskib Havhingsten fra Glendalough og dets 65 mand store besætning ud fra Vikingeskibsmuseets havn i Roskilde.

Den syv uger lange sejlads til Irland er kulminationen på det største marinarkæologiske eksperiment, der nogensinde er udført.

Fra drøm til virkelighed

Museet har arbejdet på dette projekt i 10 år.

Projektet kalder vi Fuldblod på havet. I begyndelsen var eksperimentet gjort af samme stof som drømme. Nu nærmer vi os den spektakulære kulmination. Efter ti års forberedelser bliver drøm til virkelighed.

For Vikingeskibsmuseet er rejsen et enestående videnskabeligt eksperiment, der vil besvare tusinder af spørgsmål, som længe har undret historikere, arkæologer og skibsbyggere.

For besætningen er udlængsel og eventyrlyst drivende kræfter. Og deri har det moderne menneske mange træk til fælles med vikingen.

En god historie

I fællesskab vil Vikingeskibsmuseet, skib og besætning sætte Roskilde på verdenskortet, som byen ikke har været det siden... ja, vikingetiden.

Vi har hele tiden vidst, at vi havde en god historie at fortælle. Men at interessen var så overvældende og verdensomspændende, er kommet bag på os. Da Havhingsten blev søsat i 2004, fulgte 52 millioner tv-seere fra hele verden med. Og da vi i sommer tog på en testsejlads til Norge, var 5.000 besøgende i døgnet inde på Havhingstenshjemmeside for at følge skibets logbog... ja, selv australsk radio fulgte sejladsen.

Som konsekvens af den kolossale interesse for projektet satser Vikingeskibsmuseet nu endnu mere på kommunikation.

Som et første skridt lancerer museet i dag et elektronisk nyhedsbrev, som hver 14. dag sendes til sponsorer, samarbejdspartnere, medier, besætningsmedlemmer og deres pårørende.

Men jeg håber og tror på, at nyhedsbrevet også vil fange det brede publikums interesse. DR-programmet 'Viden Om' har to gange bragt udsendelser om Havhingsten fra Glendalough og redaktionen fortalte os bagefter, at den aldrig før har modtaget så mange henvendelser fra seerne.

Jeg tror, den kolossale interesse udspringer af en dyb respekt for den videnskabelige seriøsitet i projektet kombineret med en fascination af det moderne eventyr, Dublin-togtet også er. Den cocktail fænger langt ud over landets grænser, så selv tv-stationer i USA nu interesserer sig for os.

For at tilgodese de udenlandske besætningsmedlemmer, sponsorer, samarbejdspartnere, medier og det internationale publikum udkommer nyhedsbrevet også på engelsk, så snart det er oversat..

En fire uger lang testsejlads til Norge i sommeren 2006 har forsikret mig om, at vi har et særdeles sødygtigt skib. Og vi har en besætning, som mestrer at sejle det. Vi er klar til at følge i vikingernes kølvand.

Vi melder 'klart skib'. Rejsen kan begynde. Og du kan følge med i dette nyhedsbrev

God læselyst!

Tinna Damgård-Sørensen