Havhingsten er tilbage i sit rette element!

Havhingsten for slæb igennem Dublin Port. Foto: Preben Rather Sørensen
Udgivet 30/05-2008

Under en velsmurt operation, blev Havhingsten i nat bragt tilbage til havnen i Dublin. Skibet gøres nu klar til den store tur hjem.

Gennem i alt fem løft med kolosale kraner og kæmpe lastbiler, blev skibet løftet ud af Collins Barracks kæmpe gård, hen over den elektriske jernbane og en stor mindepark og kørt hele vejen gennem Dublins gader for endelig at blive lagt stille og roligt tilbage i Liffey.

Det var bestemt en operation som kaldte store drenges følelser og drømme frem om legetøj for millioner. Kæmpe kraner knejsede overfor hinanden som fortidens øgler. Langsomt drejede de omking deres akser og løftede skibet stille og roligt med nærmest kærlig hengivenhed.

Den største kran kunne uden problemer løfte 1000 tons og kranføreren sad da også mageligt tilbagelænet i hans cockpit og dirigerede kranens krog med et mikroskopisk joystick, mens han løftede Havhingsten på sølle 7 tons op over den ca. 40 meter høje bygning omkring Nationalmuseet.

Dermed blev der også sat punktum for den 9 måneder lange udstilling af skibet på National Museum of Ireland Collins Barracks. En udstilling som har trukket tusindvis af mennesker hver eneste dag.

Nu ligger skibet fortøjet i Dublin Ports enorme industrihavn. De næste fire uger vl blive brugt på at gøre skibet klar til sejladsen hjem til Roskilde. To håndværkere udsendt af Vikingeskibsmuseet vil tjære, male, installere og reparere skibet med bistand fra den irske del a skibets besætning og de får nok at se til.

Oprettet af Preben Rather Sørensen