Havhingsten endelig på havet igen

Efter fire døgn blæst inde på den irske kyst, må enhver chance for at komme ned mod Den Engelske Kanal benyttes. Også i svag vind og diset regnfuldt vejr. Foto: Vikingeskibsmuseet
Udgivet 03/07-2008

En svag vind fra nord har sendt vikingeskibsmuseets forsøgsprojekt ned langs den irske kyst.

Efter fire døgn blæst inde i den lille kystby Howth nord for Dublin uden mulighed for at komme sydpå mod Den Engelske Kanal vågnede Havhingstens besætning op til en svag nordlig vind torsdag morgen. Endelig kunne Vikingeskibsmuseets forsøgsprojekt fortsætte sin færd hjem mod Roskilde.

Klokken 10.00 lokal irsk tid vinkede de 60 besætningsmedlemmer farvel til deres mange nye venner i Howth, roede ud i den svage vind og satte sejl mod syd i diset vejr med udsigt til en række byger.

”Vi skal så langt mod syd som muligt, ned langs den irske kyst", siger skipper Carsten Hvid. ”Strømmen bliver en afgørende faktor for os i dag, for vind er der ikke meget af i dag. Heldigvis kommer den fra den rigtige retning. Klokken 11.00 vender strømmen ude i det Irske Hav og løber mod syd. Så løber vi med”.

Oprettet af Lars Normann