Besætning letter anker i Osted

Gasterne til Dublin-togtet er valgt ud. I slutningen af januar mødes de 90 kvinder og mænd, som skal sejle Havhingsten fra Roskilde til Dublin.

De skal gøre vikingerne kunsten efter. De skal udføre en bedrift, ingen i 1.000 år har kastet sig ud i. De skal sejle verdens største rekonstruktion af et vikingeskib de 1.700 kilometer fra Roskilde til Dublin.

Når Havhingsten i august 2007 lægger til kaj i Dublin, vil 90 gaster fra 11 nationer verden over – inklusive så fjerne egne som USA, Canada og Australien – have lagt kræfter i at gøre det muligt.

Men inden den historiske sejlads skal de sidste måneders hektiske forberedelser sættes i gang. Det sker, når besætning og en række folk fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde mødes en weekend i slutningen af januar til maratonmøde i den lille by Osted på Midtsjælland.

Op i femte gear

”Det er nu, at alle – gaster såvel som museum – rykker op i femte gear og giver den fuld gas for at være klar ved startsnoren til sommer. På Vikingeskibsmuseet bliver der arbejdet nærmest i døgndrift, så vi kan slå de sidste søm i på et hav af aftaler herhjemme og i udlandet. Og blandt besætningsmedlemmer går det løs i motionslokaler for at være i fysisk topform, når strabadserne begynder,” fortæller projektleder på Vikingeskibsmuseet og gast om bord på Havhingsten, Preben Rather Sørensen.

”Havhingstens togt fra Roskilde til Dublin har i mange år været en drøm for rigtig mange mennesker, men nu da drømmen er ved at blive virkelighed, banker tusinder af praktiske gøremål på døren. Det er fint at sidde henne i lænestolen og drømme sig ud på åbent hav med vinden agten for tværs, men nu skal der afleveres mål til sikkerhedsdragt, forsikringspolicer skal tjekkes og rettes til, og der skal findes en vikar henne på arbejdspladsen,” siger Preben Rather Sørensen.

 

Slidt og slæbt i årevis

Selv er han ved at lægge sidste hånd på dagsordenen til det tre dage lange møde i Osted.

”Det overordnede mål er at gøre status på projektet og perspektivere det i forhold til Dublin. Rigtig mange dele af projektet vil blive samlet på mødet. Sikkerhed, sejlads, formidling, PR-events, kabysforhold, sovning om bord og udstyr er nogle af de vigtigste emner på dagsordenen. Men vi kommer også forbi historie, arkæologi og den forskning, som sejladsen er en del af”.

”Og så kan jeg fornemme, at gasterne glæder sig rigtig meget til gensynet med hinanden. Det er jo første gang i flere måneder, at den samlede besætning mødes. Og denne gang er det med Dublin-togtet i fokus. Folk har slidt og slæbt og arbejdet sammen i årevis for at gøre sig selv og skib klar til Dublin-togtet. Nu er vi lige ved at være der,” lyder det fra projektleder Preben Rather Sørensen.

Af Henrik Kastoft