Havhingsten på sommertogt i fri dressur og stramme tøjler

Havhingsten ud for Dover i 2008. Foto: Werner Karrasch

"Havhingsten fra Glendalough" – Vikingeskibsmuseets langskib - drager med sin 60-mand store besætning afsted fra Roskilde lørdag 9. juli kl 14.00 på et tre uger langt sommertogt. Den første uge med fri sejlads og det ene formål, at få så mange sømil under kølen som muligt. I de to følgende uger i mere stramme tøjler som en vigtig del af ’Kongens Togt’ et kulturhistoriske event, der besøger otte vest- og midtsjællandske havne.

En herlig social udfordring

Det er en flok utålmodige og tændte sejlere, der efter at have overstået forårets gøremål med klargøring af skibet, sikkerhedskurser, sejleruddannelser og træningssejladser, nu omsider på lørdag kan slippe trosserne og komme derud, hvor de allerhelst vil være - på åbent vand.

Tre ugers sejlads ligger foran de cirka 100 sejlere, der i turnus har valgt at bruge en del af deres sommerferie på at udfordre og tumle det ikoniske langskib.
"Det, at være en del af besætningen ombord på Havhingsten er selvfølgelig en sejladsudfordring, men måske i højere grad en social udfordring" siger, Preben Sauerberg, der sejler med som menigt besætningsmedlem. "Der er trangt ombord både fysisk og mentalt, man lærer nye sider af sig selv at kende ved at tage del i et togt som dette, og man kommer beriget hjem hver gang".

Den første uge har skib og besætning ingen forpligtigelser. Her er det lyst, vejr og vind der afgør, hvor turen går hen. Når først Roskilde Fjord er om agter, kan kursen blive sat mod Sverige, Jylland eller måske en sydfynsk destination. Men skibet forsvinder ikke helt fra radaren. Ombord er monteret kommunikationsudstyr, der gør det muligt at følge sommertogtet via Vikingeskibsmuseets website med oplysninger om kurs, fart og position, og endda også små kig ned i skibets logbog og oplysninger om de faste havne, ankomst- og afsejlingstidspunkter. Også Facebook-siderne for både Vikingeskibsmuseet og "Havhingsten fra Glendalough" bliver løbende opdateret, så turen kan følges tæt i ord og billeder.

Kongens Togt

I uge to og tre af sommertogtet følges en fastlagt havnekalender. Her skal Havhingsten være et af samlingspunkterne for 'Kongens Togt'; en 16 dage lang festival, der sætter fokus på kulturhistorien og den del af Danmarkshistorien, hvor Danmark blev en samlet nation. Starten går i Korsør 15. juli, hvor Kulturminister Bertel Haarder står for den officielle åbning. Herefter besøger Kongens Togt følgende otte havnebyer: Vordingborg, Kalundborg, Rørvig, Lejre(Munkholmbroen), Holbæk, Frederiksund - og endelig med afslutning i Roskilde 30. juli.

I alle havnene vil Havhingsten ligge indenfor arrangementets betalingsområde, hvor der er mulighed for et besøg ombord.
"Besætningen står klar til at berette om livet ombord på Havhingsten og skibets facinerende historie", fortæller Ivan Jakobsen, der står for koordination og kommunikation på Havhingsten. "Med på turen har vi også en mindre udstilling, der fortæller den spændende historie om vikingeskibene i Roskilde - og selvfølgelig også om Havhingsten og den spektakulære tur til Dublin og retur i 2007-08".

Besætningen, der består af frivillige, er alle medlemmer af Havhingstens Bådelaug. Folk med en passion, der både kan og må sejle skibet. Det er i hovedtræk trænede og erfarne sejlere samt enkelte, der er under oplæring. Alle har de en stor passion for de historiske skibe og elsker at sejle, så heldigvis bliver der, i tillæg til de spændende havnedage, også plads til frie sejladsdage i den stramme kalender.
"Vi glæder os til at komme ud og møde SommerDanmark og berette om vores smukke skib", slutter Ivan Jakobsen.

Oprettet af Ivan Jakobsen