Museet slår dørene op for ny sæson

Vikingeskibsmuseets bådsamling er søsat, der er tjærelugt i luften, og overalt summer der af travlhed for at få Vikingeskibshallen og de udendørs områder klar til sæsonen.

Den 1. maj åbner museet dørene for årets sæson med en lang række aktiviteter:

  • Nyt skibsbyggeri
  • Sejladser på Roskilde Fjord
  • En marinarkæologisk udstilling
  • Havhingsten i vandet
  • Et nyt rebslagerværksted

...og mange flere spændende oplevelser og aktiviteter, knyttet til vikingetidens maritime kultur.

Fiskerbåden, Skuldelev 6 - endnu en rekonstruktion

Som det mindste fartøj i Vikingeskibsmuseets udstilling, står Skuldelev 6 i skyggen af det store og imponerende langskib, Skuldelev 2.  Men gennem hele sæsonen vil fiskerbåden rykke frem i rampelyset, i museets formidling.

Skuldelev 6 blev første gang rekonstrueret i 1998 og nybygningen fik navnet Kraka Fyr. Nu har Vikingeskibsmuseets bådeværft gået i gang med endnu en rekonstruktion af fiskerbåden, der er bygget ved Sognefjorden i Norge omkring 1027. Skroget til den nye rekonstruktion bygges efter samme grundprincipper som de øvrige rekonstruerede vikingeskibe på museet; med respekt for originalskibets design og form, og med samme håndværksmetoder. Men denne gang får fiskerbåden nye, lavere og mere spidse stævne for at tydeliggøre slægtskabet til de samtidige, og senere norske skibs- og bådtyper, der også er bygget i Sognefjorden i Norge.

Det er første gang Vikingeskibsmuseet bygger endnu en rekonstruktion af det samme skibsfund, og første gang at hele byggeprocessen – fra skrog til rig og sejl – kan opleves i et og samme museumsbesøg.

I 2010 blev kølen lagt, og stævnene sat. Nu begynder bådebyggerne at sætte planker på. Kom tæt på byggeriet, og se båden tage form. I tovværkstedet håndlægger museets rebslager skibets rig af lindebast, hud fra sæl og hvalros. I Vikingeskibshallen arbejder væveren på det 27 kvadratmeter store uldsejl til båden.

I vidjeværkstedet kan du prøve kræfter med at vride vidjer; tovværk lavet af rette, slanke pilegrene. På Skuldelev 6 bruges vidjerne til at fastholde årerne til båden. Vrid en vidje, og hør om deres historie og brug. I værkstedet hænger også vidjerne der blev brugt på Havhingstens sejlads fra Roskilde til Dublin og retur i 2007-08.

Udover, at museets traditionelle, nordiske både sejler alle dage fra 1. maj – 30. september, er der også arrangeret specielle sejladser i Kraka Fyr. Sejlads med et af Vikingeskibsmuseets fartøjer er en unik oplevelse, hvor alle fatter årerne, sætter sejl og oplever skibenes sejlegenskaber på tætteste hold. Og har du mod på mere, arrangeres der to dagskurser om bord på Roar Ege, rekonstruktionen af Skuldelev 3 skibet.

Havhingsten i vandet

Havhingsten er tilbage i sit rette element og er flyttet til en ny bro, hvorfra museets besøgende kan få et bedre kik på skibet.

På forsøgsrejsen sejlede Havhingsten med ca. 10 tons udstyr og ballast under dørken. Nu løftes dørken op, så der er kik ned til anker, tovværk, ballaststen, pumper og øser, personligt udstyr og proviant – som det så ud i vikingetiden og på Havhingstens sejlads. Skibet ledsages også af store, stemningsfulde og dramatiske fotografier fra sejladsen.
Udstillingen i og ved Havhingsten kan opleves fra den 25. juni.

En marinarkæologisk fortælling

I museets arkæologiske værksted åbner en ny udstilling 10. maj med film fra udgravningerne under vand og arkæologiske genstande, hvoraf nogle har mere end 7000 år på bagen.

 

Af: Louise Kæmpe Henriksen