Ny Nordisk Vikingemad nomineret til innovationspris

Foto: Werner Karrasch/Vikingeskibsmuseet i Roskilde

Restaurant Snekken er nomineret til Østdansk Turismes Innovationspris i 2012 for at introducere Ny Nordisk Vikingemad. Et koncept, hvor råvarerne i det nordiske køkken er udgangspunkt for en nutidig version af vikingernes måltider.

Konceptet 'Ny Nordisk Vikingemad' blev introduceret i 2011 af Vikingeskibsmuseet, som et nyt formidlingstiltag. Ambitionen er, at gæsterne skal opleve de fem originale vikingeskibe i Vikingeskibshallen med andre sanser og derved danne nye billeder af vikingerne, ved at koble mad, historie og oplevelse.
Restaurant Snekken har i 2012 udviklet smagen af Ny Nordisk Vikingemad og med respekt for den arkæologiske viden skabt moderne måltider af råvarer og ud fra tilberedningsmetoder kendt i vikingetiden.

En idé med vækstpotientiale

I indstillingen til nominationen lyder begrundelsen for, at Snekken skal tildeles prisen, blandt andet således: 'Endelig et madkoncept, hvor historie, koncept og kvalitet hænger sammen. Som resultat har Restaurant Snekken fået nye kundegrupper, virksomheder og i højere grad museets gæster som kunder. Tilsvarende har Vikingeskibsmuseet oplevet, at grupper og gæster i stigende grad vælger museet til, fordi de kan kombinere en kulturel oplevelse med en måltidsoplevelse. Konceptet er et bevis på, at kunder og ikke mindst medierne værdsætter originalitet og ægthed, og at det kan betale sig at integrere turisme, mad og oplevelser'.

Lars Dietrichsen fra Restaurant Snekken supplerer: 'Fra 2011 til 2012 er der sket en vækst, som vi direkte kan se på bundlinjen: Resultatet er vendt fra underskud til overskud, og allerede nu er omsætningen steget med 15 %. I 2013 fortsætter vi satsningen inden for konceptet og etablerer mjødbryggeri og mosteri ud fra tanken om, at det er udviklingstiltag, der skaber væksten'.

Du kan stemme

Indtil 22. november kan du stemme om hvem, der skal modtage prisen 2012 og hjælpe Snekken på vej.

Har du endnu ikke smagt Ny Nordisk Vikingemad, er der rig lejlighed til at komme godt rundt om madoplevelsen de kommende weekender, hvor Restaurant Snekken byder på 'Vikingens Juletogt', en weekend-julefrokostbuffet, der serveres fra kl. 10.30 - 16.30 alle julens weekender fra lørdag den 24. november. Prisen er 225,00 DKK pr. person. Kommer I før kl. 11.30, sparer I 25 DKK pr. person. Husk at børn under 12 år spiser til 1/2 pris, og børn under 3 år spiser gratis.

Fakta:
De nominerede til prisen er af juryen vurderet til at leve op til kravet for indstilling til prisen:
I år går prisen til en virksomhed, der har taget
et vækstinitiativ, fx et nyt produkt, et nyt servicekoncept eller en
utraditionel form for markedsføring.

Den nominerende jury består af Østdansk Turismes bestyrelse, med undtagelse af de bestyrelsesmedlemmer, der selv er blevet indstillet til prisen. De har således ikke kunnet bidrage til nomineringen af sig selv eller af andre.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen