Tidskapslen stedt til hvile

Den irske ambassadør Joe Hayes og Roskildes borgmester Poul Lindor Nielsen løfter ved fælles hjælp Tidskapslen på plads. Foto: Werner Karrasch

Høj sol og lattermilde børn gjorde museets udstillingsåbning og nedgravning af tidskapslen til en mindeværdig begivenhed.

Der var mødt mange mennesker op foran Vikingeskibshallen, da den ceremonielle del af Tidskapslens lange rejse ud i fremtiden fandt sted fredag eftermiddag.

Børn fra Orø Skole, som har bidraget med breve til fremtidens børn, fyldte godt op på plænen. Men også mange andre fra Irland og Danmark, som har bidraget til Tidskapslens indhold, var mødt frem.

"I mit lange virke som diplomat tænker jeg tit på, hvornår jeg er med til at gøre en forskel og jeg må ofte tænke meget længe... Men med Havhingstens rejse og hele det perspektiv projektet rummer, er det mest fantastiske jeg som diplomat nogen sinde har været involveret i", sagde den irske ambassadør Joe Hayes fra talerstolen, inden han sammen med Roskildes borgmester Poul Lindor Nielsen, sænkede Tidskapslen ned i det to meter dybe hul.

Tidskapslen er forsejlet og alt indholdet er vakumpakket, så det kan holde sig indtil 2259, hvor indholdet igen kan komme frem til fremtidens undren og nysgerrighed.

Vikingeskibsmuseets direktør slog formålet fast. "Normalt plejer vi jo her på museet at være involveret i at grave ting op af joden, men nu graver vi noget ned. Men det handler egentlig om det samme: Om historisk bevidsthed. Om at skabe en sammenhæng mellem fortid, nutid og fremtid. Om at ankerkende det historiske grundlag, som et udgangspunkt for handling, og om at se de fremtidige konskevenser af de valg og beslutnbinger, man tager", sagde Tinna Damgård-Sørensen, inden hun erklærede museets nye særudstilling for åbnet.

Giv dit bidrag til Tidskapslen

Samtidig med at Tidskapslen blev begravet, åbnede Vikingeskibsmuseet en udstilling om indholdet på hjemmesiden. Her præsenteres indholdet i billeder og tekst. Og så er det muligt at komme med egne kommentarer til de forskellige temaer og udvalgte ting samt bidrage med hvad fremtiden bør vide om os i 2009.

"Tidskasplen indeholder lidt mindre end 100 effekter og det begrænser selvfølgelig udvalget voldsomt. Derfor har vi fravalgt rigtig mange ting, som folk sikkert vil savne i sådan en tidskapsel. Til gengæld vil vi meget gerne høre hvad folk tænker om indholdet og se bud på, hvad de synes den skulle indeholde. Derfor inviterer vi alle til at kommentere indholdet på hjemmesiden", fortæller museumsinspektør Louise Kæmpe Henriksen, som har været projektleder på Tidskapslen sammen med Eamonn Mac an Bheatha fra det irske Department of Art Sport and Tourism.

Fakta

Tidskapslen er blevet til i kølvandet på Havhingsten fra Glendaloughs forsøgsrejse fra Roskilde til Dublin og retur i 2007-08 og markerer venskabsaftalen mellem Dublin og Roskilde.

Samtidig med nedgravningen af Tidskapslen, åbnede museet en særudstilling - "Havhingsten fra Glendalough – fra drøm til virkelighed", hvor publikum over hele museet, inviteres tæt på Havhingstens rejse.

Oprettet af Preben Rather Sørensen