Roar Ege

Rekonstruktion af Skuldelev 3, et handelsskib fra vikingetiden, ca. 1040.

Roar Ege er bygget af eg på museets værft i 1982-84 som rekonstruktion af det lille handelsskib fra Skuldelevfundet (Skuldelev 3). Det originale skib har været brugt til købmandsfart og fragtsejlads I indre danske farvande og den sydlige 0stersø. Det er på en gang et meget solidt og samtidigt et meget let skib med en overordentlig flot finish.

Det oprindelige skib var det mest velbevarede skib i Skuldelevfundet. Hele 75% af skroget var bevaret, så det var muligt at rekonstruere det med temmelig stor nøjagtighed. Derfor blev Skuldelev 3 også det første skib, som Vikingeskibsmuseet rekonstruerede.

Roar Ege' s skrog er, som de øvrige rekonstruktioner af skuldelevskibene, bygget med vikingetidens egen teknologi, d.v.s. helt uden brug af sav. Ved at granske de bevarede spor af værktøjsbrug på det originale træ kan man se, at øksen har været det vigtigste redskab til kløvning af træstammer, til tilhugning af planker og alle øvrige skibsdele.

Råmaterialet til skibet var kraftige egekævler på omkring en meter i diameter som blev udkløvet, tilhugget og passet til i skroget i helt frisk og våd (ikke lagret) tilstand. Plankerne var dermed så bløde og smidige at de let kunne vrides i facon uden kogning eller dampning. Tætningen mellem bordplankerne udgøres af en tjæret, tre-slået uldtråd magen til den der blev fundet mellem plankerne på det originale skib.

Træets overflade er behandlet med en blanding af trætjære og linolie der giver den smukke mørkebrune farve. Nogle afbildninger tyder dog på at vikingeskibene, og blandt dem ikke mindst krigsskibene, kunne have skibssiderne og sejlene malet i stærke farver.

Da rekonstruktionen var færdig var der brugt ca. 20.000 arbejdstimer. Men så er alt også fremstillet i hånden, som f.eks. de 2000 jernnagler plankerne er klinket sammen med. Alene· det håndslåede tovværk og det håndvævede uldsejl kostede 5.000 arbejdstimer.

Skibets hovedfremdrivningsmiddel er et råsejl af ulddug. Herudover kan fire årer benyttes ved havnemanøvrer eller i vindstille.


Registrerings ID: 5101
Værft:
Bådebygger:  Søren Vadstrup, Henrik Juel, Tom Nicolajsen, Helle Romme, Poul Nygård, Vibeke Bischoff, Anette Bischoff, Annette Rønnow, Lis Christensen, Søren Fisker, Ivan C. Hansen, Jens Rørly, Jan Bill, Morten Axelsen, Søren Nielsen
Ejer: Vikingeskibsmuseet
Byggeår: 1984
Længde: 14.00 meter (46 fod)
Bredde: 3.33 meter (11 fod)
Dybde/dybgang: 0.75 meter (2 fod)
Vægt: 2.00 tons
Yderligere informationer: Materiale: eg
Deplacement: 6,5 tons
Lasteevne: 3-4,5 tons
Åretal: 5 årehuller
Besætning: 5-8 mand
Sejlareal: 45 m2
Gennemsnitsfart: ca. 4-5 knob
Topfart:
ca. 10 knob (for sejl)
ca. 2,5 knob (for årer)