Fotoserie fra ’Træf Fjordens Træbåde’

Den 17.-18. august 2019 blev ’Træf Fjordens Træbåde’ afholdt på Vikingeskibsmuseet.

Træffet er en årligt tilbagevendende begivenhed, og det var i år 21. gang Træf Fjordens Træbåde blev afholdt. Træffet er blevet en væsentlig begivenhed i det maritime miljø omkring Roskilde Fjord og Isefjorden, og i træffet deltager træbåde, der er blevet bygget og brugt i og omkring disse to fjorde. Det er for eksempel de traditionelle rundgattede skibe, der er en helt unik bådtype, udviklet til de særlige forhold, der gør sig gældende i netop dette fjordområde. Derudover deltager også andre træbåde, der holder til i Roskilde Fjord og Isefjorden.

Hvert skib er et lille stykke dansk kulturhistorie. Med en dedikeret indsats fra private ejere, foreninger og museer, bliver fjordens træbåde istandsat og vedligeholdt til glæde for både sejlerne selv, og alle, der kigger på fra land. På hver deres måde bidrager de mange entusiaster til at bevare, formidle og ikke mindst levendegøre den maritime kulturhistorie omkring fjordene. Træffet bliver afviklet i Isefjorden og Roskilde Fjord og arrangeres i et samarbejde mellem de to fjordes forskellige bådeforeninger, frivillige bådelaug og lokale museer. I arrangementet deltager mellem 40 og 50 træskibe og træjoller, og mellem 150 og 200 sejlere.