COVID-19: Forløbet kan kun afvikles såfremt klassen ikke har interne regler om 1 meters afstand eleverne i mellem. 
» Læs venligst hygiejnereglerne for undervisningsaktiviteter på Vikingeskibsmuseet...

Vikingerne og deres skibe

Dette forløb tilbydes gratis til folkeskoler i:
Københavns kommune Læs mere her...
Roskilde kommune Læs mere her...

Eleverne kommer tæt på vikingernes verden, hvor skibenes betydning for perioden er i centrum.

I forløbet bliver der lagt vægt på de forskellige skibstyper og hvordan deres forskellige funktioner afspejler et samfund, der ikke kun var præget af krigsfærd, men også handel, fiskeri og landbrug.

Forløbet afsluttes i udstillingen Stig Ombord. Her kommer eleverne helt tæt på vikingetiden ved at have kopigenstande og -våben i hænderne og iklæde sig tøj efter originale fund. Sammen bygger vi figurer op, der lægger vægt på vikingen som mand, kvinde, kriger, sømand og handlende.

Forløbet har fokus på dialogen med eleverne med inddragelse refleksionsøvelser og elevernes sanser. Med afsæt i elevernes nysgerrighed og spørgsmål vil vi i forløbet forholde os kritisk til brugen af arkæologiske kilder til at sige noget om vikingetidens samfund.

Målgruppe: 7.-9. klasse

Fag: historie

Kompetenceområder forløbet understøtter:
Historie: kildearbejde, kronologi og sammenhæng, historiebrug

Læringsmål: 
• Eleverne kan forklare om vikingetidens samfund og erhverv ud fra vikingeskibene.
• Eleverne kan identificere forskellige kildetyper.
• Eleverne kan anvende arkæologiske fund som kildemateriale.
• Eleverne kan reflektere og vurdere scenarier over personer fra vikingetiden i relation til deres position i samfundet.

Antal: 28 elever

Varighed: 1 time og 20 minutter

Pris: 600 kr. 
Tillæg ifm. Covid-19 foranstaltninger: 100 kr.