Pressebilleder

Pressebillederne må anvendes til redaktionel presseomtale af middelalderskibet fundet i storstrømmen september 2016.
Pressebillederne kan downloades i printvenlig størrelse ved at klikke på fillinks nederst på siden.
Alle billeder skal krediteres:
Vikingeskibsmuseet i Roskilde og fotograf, hvis denne er nævnt i billedteksten.
Yderligere billeder kan fås ved henvendelse til Vikingeskibsmuseets presseansvarlige:

Rikke Johansen
Teamkoordinator for kommunikation, markedsføring og presse
Telefon +45 51 20 82 85

Klik på links for at downloade i høj opløsning

• Orthophotomosaik af det udgravede skibsvrag

Marinarkæologerne anvender såkaldt Orthophotomosaik-teknik for at fremstille oversigtbilleder af de bevarede skibsdele 'insitu' - der, hvor de er fundet. Foto: Massimiliano Ditta og Matko Cvrljak. Copyright: Vikingeskibsmuseet i Roskilde

• Skibsdelene hejses om bord

De skrøbelige skibsdele ser dagens lys for første gang i næsten 800 år. Foto: Vikingeskibsmuseet i Roskilde

• Undervandsudgravning

Udgravningen af skibet foregår for størstedelen med hænderne, da redskaber kan skade det bløde skibstømmer. Foto: Vikingeskibsmuseet i Roskilde

• De skrøbelige skibsdele

Marinarkæologen gør klar til at placere en skibsdel på den 'båre', der skal sikre den kommer uskadt frem til Vikingeskibsmuseet for at blive nærmere undersøgt.

• Dykkerne i gang med at fritlægge skibsvraget

Marinarkæologen Matko Cvrljak i gang med udgravningen af Middelalderskibet fra Kalverev. Før arkæologerne kunne få overblik over vragdelenes omfang, skulle de først fjerne op til 1,4 meter sand og dynd. Foto: Nilas H. Møller/ Vikingeskibsmuseet i Roskilde

3D-animation af skibsvraget

Marinarkæologerne anvender såkaldt Ortofotomosaik-teknik til at fremstille oversigtbilleder af de bevarede skibsdele 'insitu' - der, hvor de er fundet. Fotomosaikken er dannet ud fra mere end 900 still-fotos og kan ses som en 3D-animation her.
Fotomosaik: Massimiliano Ditta og Matko Cvrljak Copyright: Vikingeskibsmuseet i Roskilde.