Navngivning og søsætning af nybygget færøsk storbåd

Udgivet 04/05-2019

Lørdag den 4. maj søsætter Vikingskibsmuseet en helt nybygget teinæringer - en færøbåd med plads til hele 20 roere. Båden er bygget på museets bådeværft og skal bruges til at give endnu flere besøgende en sejladsoplevelse på Roskilde Fjord.

Dato: Fra til

Båden er den anden af to store færøbåde med 10 årer i hver side - på færøsk ’teinæringur’- der er bygge gennem de seneste to år på museets bådeværft af bådebygger Hanus Jensen, der er uddannet traditionel bådebygger fra Færøerne og bådebygger Asger Rørdam, der gennem samarbejdet med Hanus om byggeriet af de to storbåde, har fået et unikt indblik i færøsk bådebygningstradition.

Den første båd blev søsat for lidt over et år siden og har allerede sejlet mange ture og mange gæster ud på Roskilde Fjord. Denne båd nummer to skal også bruges til sejlads med museets gæster. Bådene har plads til hver 20 gæster og to sejladsinstruktører.

Alle museumsgæster er velkomne til at overvære navngivningen og søsætningen.

Program for søsætningen den 4. maj:

14:00 Velkommen v/ Museumsdirektør Tinna Damgård-Sørensen.
14:10 Tale v/ Regin Debes; om den traditionelle færøske båd og dens betydning for Færøerne før og nu. Og arbejdet med den færøske bådkultur.
14:20 Tale v/ Asger om det at bygge en færøsk båd ved siden af og sammen med Hanusog om videreførsel af bådebyggerhåndværket fra håndværker til håndværker.
14:30 Navngivning v/ Regin Debes.
14:35 Søsætning.

Efter søsætning kan besøgende på museets opleve båden, når den bliver roet ud på sin allerførste tur ud på Roskilde Fjord.