Gislingebåden: 5.b udstiller stole med inspiration fra Vikingetiden

Udgivet 17/03-2016

5. b fra Absalons Skole har lavet stole til Vikingeskibsmuseet i deres undervisning i det nye fag ”Håndværk og design”.

I 2015 byggede Vikingeskibsmuseets bådeværft en rekonstruktion af Gislingebåden, en brugsbåd fra 1130.
I den forbindelse fik Skoletjenesten med støtte fra Kraksfonden mulighed for at udvikle et forløb til Folkeskolens nye fag Håndværk og design i samarbejde med Absalons Skole og Boserupgaard Naturcenter.

I seks dage fordelt over seks uger byttede 5. b skolen ud med Vikingeskibsmuseet og Boserupgaard Naturcenter. I stedet for at sidde på skolebænken var eleverne nu ude og sejle, finde krumvokset træ i Boserup Skov, arbejde med uld, bast, træ og jern. Eleverne prøvede arbejdet som væver, reblægger, bådebygger og smed, og de fik på den måde en viden om vikingetidens håndværk, materialer og teknikker.

Tilbage på skolen blev elevernes nyerhvervede viden for alvor sat i spil, da de efter forløbet på Vikingeskibsmuseet skulle i gang med deres egen designproces. Her har eleverne arbejdet med at designe stole, hvor de har fået inspiration fra vikingetiden. Træet har de hentet i Boserup Skov, og flere af eleverne har brugt det uld, de selv har kæmmet, og de nagler de selv har smedet til stolenes konstruktion.

Stolene, der alle er inspirerede af vikingetidens teknikker, materialer og udtryk, bliver nu udstillet på Vikingeskibsmuseet.
Vi er glade og stolte over at kunne vise det færdige resultat. Og vi håber at kunne bruge vores erfaringer fra dette projekt til at udvikle forløb til ”Håndværk og design”, som flere klasser vil få gavn af.

Hvor: Vikingeskibshallen på Vikingeskibsmuseet, Vindeboder 12, 4000 Roskilde
Hvornår: Stolene udstilles til og med den 31. maj 2016.
Entré: 85 DKk. Fra 1. maj 120 Dkk. Gratis før børn under 18 år.

Oprettet af Sabine Stubbe Østergaard