Gislingebåden Open Source Projekt 2016

Udgivet 14/06-2016

Årets første egestamme er kløvet – bådebygningssæsonen for alvor startet på Vikingeskibsmuseet, med endnu flere muligheder for at følge med i bådebyggernes arbejde, og selv at prøve kræfter med håndværket.

Bådebygning hænger for de fleste sammen med tungt egetømmer, lyden af taktfaste øksehug og duften af tjære. Og sådan kan du altid opleve bådebygning på det åbne, arbejdende bådeværft. Færre forbinder det med computere, blogs og sociale medier.

Men netop forbindelsen mellem de to meget forskellige verdener, åbnede Vikingeskibsmuseet op for i 2015, hvor Vikingeskibsmuseets bådebyggere genskabte Gislingebåden – en 7,7 meter lang brugsbåd fra ca. 1130. ”Gisle”- som båden blev navngivet - er den første båd, der er blevet bygget efter principperne om ’Open Source-bådebygning’.  Her deler museets håndværkere og forskere al viden og alle erfaringer om Gislingebåden via web og sociale medier. Den nye åbne og tværfaglige tilgang til museets bådebygningsprojekter er udviklet for at kunne involvere vores gæster langt mere i bådebygningsprocessen, når de besøger museet, men også online via de sociale medier.

Open Source-bådebygningen blev en stor succes: Tusindvis af mennesker fulgte projektet online, og mere end 300 har downloadet de gratis arbejdstegninger af Gislingebåden. Hen over vinteren modtog Vikingeskibsmuseet billeder af de første 1:5 modeller af båden, som var blevet bygget i Canada og USA.

Efter søsætning, gennemgik ”Gisle” en række testsejladser – et vigtig del for enhver eksperimentalarkæologisk båd- eller skibsrekonstruktion. Efterårets barske sejlervejr er perfekt til at teste et nyt skib, og hurtigt dukkede der nogle spørgsmål op: Kunne bådens fribord – den del af skibet, der er over vandet - forhøjes? Ville bådens stabilitet og sejlegenskaber blive påvirket af en anden sejlfacon?  Og - fra et open source perspektiv - kunne vi få endnu flere i gang med at bygge deres egen Gislingebåd?

Tilbage til begyndelsen

Disse og flere spørgsmål foranledigede museets skibsrekonstruktør, Vibeke Bischoff, til at undersøge tegninger fra udgravningen af Gislingebåden og fotos af de originale skibsdele for at finde ud af, om der var råderum for en genfortolkning af bådens form. Hun fik øje på nogle hidtil oversete detaljer, der nu er indarbejdet i den 1:5 model, som har dannet grundlag for de to forrige rekonstruktioner af Gislingebåden: ”Estrid”, som blev bygget i 1995 og ”Gisle”, fra 2015. Denne reviderede model – Gislinge III – skal nu bygges i fuld skala.

Arbejdet på den nye rekonstruktion af Gislingebåden er allerede begyndt – kølen er strakt, og den første egestamme er kløvet. De næste seks måneder kommer bådeværftet igen til at genlyde af økser, der hugger i egetræ. Og for første gang skal bådebyggerne bygge den samme båd to år i træk. Det giver dem en enestående chance for at fordybe sig i deres håndværk. Det sidste byggeri sidder frisk i hukommelsen, og fortroligheden med materialer og den originale båd, der skal rekonstrueres, skaber en mere effektiv tilgang til deres arbejde. På den måde kommer de lidt nærmere fortidens bådebyggere, der i højere grad arbejdede ud fra erfaring og overleveret tradition.

Open source bådebygning

Dette års projekt skal selvfølgelig fortsætte som Open Source-bådebygning, hvor hver fase af bygningsprocessen bliver lagt ud online via projektets hjemmeside, Facebook og Instagram. Arbejdstegninger fra sidste års ”Gisle” kan stadig downloades, og så snart de reviderede arbejdstegninger til Gislinge III er færdiggjort, bliver de også lagt ud på hjemmesiden.

Museets gæster kan også deltage i Open Source oplevelsen til dagligt, hvor rundvisninger tager dem med bag kulissen på bådeværftet. Hver dag er det også muligt at afprøve, hvordan det er at kløve, hugge planker og andre bådebygningsteknikker på værftet.

Hvis man bliver helt grebet af bådebygning, er det også muligt at tilmelde sig til ét af de bådebygningskurser, som bliver afholdt på værftet den 11.-12. juni og den 24.-25. september. Forskellige temauger hen over sommeren vil sætte fokus på bådebyggernes, smedens, reblæggerens og sejlmagerens arbejde, hvor de åbner deres værksteder og viser de teknikker og materialer, der skal til for at bygge Gislingebåden.

Vikingeskibsmuseet inviterer alle til at komme og bygge med på museet og følge med online, gennem en sommer med eksperimentalarkæologi og maritime håndværk!

Oprettet af Sabine Stubbe Østergaard