Gokstadbåden er søsat

Søsætning søndag den 24. februar 2014
Udgivet 26/02-2014

Vikingeskibsmuseet har søsat den seneste rekonstruktion af den største af de tre småbåde fra Gokstadfundet.

Solen skinnede og fjorden var spejlbank. Ikke af et tyk lag af is, som sidste år på samme tid, for den lune vinter har holdt Fjorden helt isfri i år. Søndag den 24. februar var perfekt til at søsætte det smukke skib, der har taget form under bådebyggernes hænder i løbet af 2013. Ikke udelukkende på grund af vejrliget, men også fordi Vikingeskibsmuseets bådeværft havde særligt besøg.

En bådebygger fra Oselvarverkstaden i Norge, Maik Riebort, var hen over sommeren 2013 inviteret til at bygge rekonstruktionen af den store båd fra Gokstadfundet. Derfor var hele Oselvarverkstaden inviteret til Roskilde, for at vurdere båden, ud fra deres viden om traditionel vestnorsk bådebygning.

Vikingeskibsmuseet arbejder med at bevare, ikke kun både, men også håndværkene omkring de klinkbyggede både, fra oldtid og middelalder. Oselverbådebyggernes konstruktive kritik hjalp til med at perspektivere rekonstruktionen af Gokstadbåden fra vikingetiden.

Som bådebygger eller rekonstruktør tager man altid et valg når en ny båd skal bygges eller en gammel skal rekonstrueres. I visse tilfælde kan små valg få stor indflydelse på om båden bliver god eller mindre god, eller om båden bliver tæt på den oprindelige båd eller ej.

Den store båd fra Gokstad fundet

Den originale båd er fra begyndelsen af 900-tallet og er 9,77 meter lang. Den lette og smidige båd har kunnet ros frem af fem par årer, og har også været udstyret med et sejl, der er rekonstrueret til at have været på 16 m².

Båden har fem bordgange, som holdes sammen af håndsmedede jernnagler. Spanterne er fastgjort til bordene med trænagler. Plankerne er spejlkløvede og plankløvede, og spanterne er fremstillet af krumtræ. Kløveteknikken sikrer, at træfibrene følges. På den måde bevarer træet sin naturlige styrke og smidighed.

Bådebygger Birger Andersen har stået for arbejdet med at rekonstruere båden på Vikingeskibsmuseets bådeværft. Også bådebyggerne Maik Riebort, Martin Rodevad Dael, Asger Rørdam og bådebyggerlærlingerne Malthe Solhøj og Niels Jepsen har været med.

Båden bliver udstyret med en rigning af håndlavet tovværk af lindebast og, for at fuldende rekonstruktionen, et håndvævet uldsejl på omkring 16 m2.

Den færdige båd skal bruges på udstillinger i ind- og udland til at formidle vikingeskibets historie. Båden drager allerede af sted på udstilling i Spanien i april 2014 og skal måske også til Kina i 2015

Gokstadbåden er søsat - men endnu ikke navngivet
Hvad skal båden hedde? Vi ved det endnu ikke og du er velkommen til at give dit besyv med inde på Vikingeskibsmuseets Facebookside.

» <link https: www.facebook.com vikingeskibsmuseet external-link-new-window external link in new>Følg dette link til Vikingeskibsmuseets Facebook side...

Oprettet af Rikke Johansen