200 år gammel egestamme kløves på Vikingeskibsmuseet.

Den 8-meter lange egestamme ankommer til bådeværftet.

Den 8 meter lange, massive egestamme med en vægt lige omkring de 8 tons skal kløves med køller, kiler og ren, rå muskelkraft!

De rytmiske, tunge drøn af køller mod kiler, der langsomt arbejder sig ind i det imponerende 200-årige egetræ, er som en 1000-årig puls, der bliver vækket til live. Spændingen stiger i takt med lydene fra det stærke egetræ, der knagende giver efter for bådebyggernes velanrettede slag.

Onsdag den 6. september kl. 10.00 starter bådebyggerne arbejdet med at kløve en 8 meter lang egestamme med en diameter på ca. 1 meter. Et så stort egetræ har en alder på ca. 200 år.

"Egentlig skulle vi have haft to egestammer leveret sidste fredag, men vognmanden fik problemer med at løfte den største og tungeste af de to stammer", fortæller bådebygger Martin Dael, og fortsætter: "Vi kløver derfor den 'lille' stamme først, og får så den største af de to stammer leveret på torsdag (den 7. september)".

Men 'lille' er stammen dog slet ikke. Egestammen er anslået til at veje 7,5 - 8 tons.
For at kunne kløve den massive egestamme, åbner bådebyggerne først en lille flække i stammens rodende, og så langsomt - med større og større kiler og masser af tunge slag med muggerter - tvinger de fibrene i egetræet fra hinanden, indtil den massive stamme splittes i to.
Herefter kløves stammen endnu engang i kvarte stykker, og disse endnu et par gange, til hele stammen er kløvet ud i trekantede kløvestykker, klar til at blive hugget til glatte skibsplanker - eller 'bord', som det hedder på et skib.

Vikingerne brugte ikke saven

Vikingeskibsmuseets bådebyggere bygger en rekonstruktion af et vikingeskib i fuld størrelse, det såkaldte Skuldelev 3-skib, et mindre handelsskib fra år 1040, der blev fundet ved Skuldelev i Roskilde Fjord for over 50 år siden.

"Når vi bygger vikingeskibe, er det vigtigste at rekonstruere skibet så tæt på den oprindelige som muligt, samtidigt med at vi bygger med det oprindelige værktøj, og bruger fortidens metoder og teknikker", fortæller bådebygger Martin Dael. "I vikingetiden blev saven slet ikke brugt til bådebygning. Derfor bruger vi også den ældgamle kløve-metode for at kunne fremstille bådens planker af de store egestammer på samme måde, som for 1000 år siden".

Fakta:
  • Kløvningen starter onsdag den 6. september kl. 10.00
  • Egestammen blev fældet tidligere i år i Jægersborg Hegn.
  • Egestammen har en anslået vægt på 7,5 - 8 tons og en længde på 8 meter.
  • I alt skal der være otte 'bordgange' - altså antallet af vandrette rækker af planker - i skibet.
  • Når byggesæsonen for i år afsluttes i efteråret, forventer bådebyggerne, at være færdige med 2. bordgang.
  • Byggeriet af skibet begyndte 1. maj 2017, og kan følges på Vikingeskibsmuseet over de næste 3 år frem til søsætningen i 2019, hvor Vikingeskibsmuseet kan fejre 50 års jubilæum.

Gensyn med Skuldelev 3:
Skuldelev 3-skibet blev udgravet i 1962 ved Skuldelev i Roskilde Fjord. Skuldelev 3-skibet blev fundet sammen med fire andre vikingeskibe – de såkaldte Skuldelevskibe – der alle er udstillet på Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

De fem vikingeskibe er datereret til vikingetidens sene del, omkring år 1040.

Vikingeskibene blev i vikingetiden sænket på tværs af sejlrenden ind mod den vigtige handelsby Roskilde, som en spærring mod eventuelle indtrængende fjender.

Vikingeskibsmuseet byggede allerede i 1982-1984 en rekonstruktion af netop dette skib – ’Roar Ege’, men det er nu, efter mere end 30 års sejladser, slidt op.

Vikingeskibsmuseet har gennem de seneste 30 år bygget rekonstruktioner af alle de fem Skuldelevskibe. Disse rekonstruktioner kan ses på Vikingeskibsmuseet – hvis de altså ikke er ude at sejl togt!

Byggeriet af den nye rekonstruktion begyndte 1. maj 2017, og kan følges på Vikingeskibsmuseet over de næste 3 år frem til søsætningen i 2019, hvor Vikingeskibsmuseet kan fejre 50 års jubilæum.

Oprettet af Rikke Johansen