Oplev de lynhurtige falke

Vikingeskibsmuseet får besøg af falkoner Frank Skårup og to lynhurtige lannerfalke onsdag den 18. – fredag den 20. oktober i efterårsferien.

Oplev det ultimative samarbejde mellem menneske og rovdyr, når falkoneren demonstrerer fuglens imponerende jagtteknik på Vikingeskibsmuseet.

Du kan møde de imponerende rovfugle og den erfarne falkonér Frank Skårup på Museumsøen onsdag den 18. – fredag den 20. oktober fra kl. 10.30 - 16.30. Her er der mulighed for at høre mere om fuglene, og få svar på spørgsmål om falkejagt og rovfuglenes brug i fortid og nutid.

De to falke - der hedder Berit og Birger - er to lannerfalke. Berit er 7 år og Birger er fra foråret 2017. En fuldt udvokset lannerfalk får et vingefang på 90 - 115 cm og regnes som et af verdens hurtigste dyr.

En lannerfalk fanger sit bytte ved overraskelsesangreb, og hanner og hunner jager ofte sammen, hvor hunnen skræmmer byttet op, mens hannen slår det ned. Den siges at lannerfalken rammer sit bytte så hårdt i luften, at det ofte knækker halsen. Efter at have ramt sit bytte gribes det enten i luften eller samles op fra jorden.

Alle tre dage gennemfører falkonéren opvisninger med sine fugle på plænen foran museet kl. 11.00 og kl. 15.00, tidspunktet kan evt. forskyde sig lidt, afhængigt af vejrliget. Falken vil under opvisningen flyve meget tæt på publikum! Under og efter falkeopvisningen er der altid mulighed for at stille spørgsmål.

Oplev falkoner og jagtfugle på Vikingeskibsmuseet
Onsdag den 18. oktober  –  fredag den 20. oktober kl. 10.30-16.30

Falkeshow på plænen foran Vikingeskibshallen kl. 11.00 & kl. 15.00

Efterårsferie lørdag den 14. – søndag den 22. oktober 2017
Aktiviteter alle dage fra  10.30 – 16.30
Familieomvisning alle dage kl. 12.00 og 14.00 (Gratis ved køb af entrébillet)

Entré: Voksne 130 kr. Børn og unge under 18 år gratis adgang.
Åbningstid: Museet er åbent dagligt fra 10.00 – 17.00

Nogle aktiviteter er betalingsaktiviteter.

Oprettet af Rikke Johansen