Dronning Margrethe sender vikingeskib af sted

Til søsættelsen i 2004 navngavn dronningen verdens længste rekonstruktion af et vikingeskib Havhingsten fra Glendalough

Vikingeskibsmuseet får søndag d. 8. juli besøg af Dronning Margrethe, der kommer til Roskilde for at sende vikingeskibet Havhingsten fra Glendalough af sted på sommertogt i de danske farvande: Sommertogtet finder sted i anledning af, at museet fejrer 50 års jubilæet for udgravninger af de 5 Skuldelev skibe i Roskilde Fjord.

Dronning Margrethe var gudmor ved Havhingstens søsætning i 2004, og dronningen følger tæt og interesseret med i skibets færd. Havhingstens sommertogt er en del af Vikingeskibsmuseets mange jubilæumsaktiviteter. Togtet bringer en bid af museet ud i landet for at formidle en lille del af den spændende fortælling, viden og forskning, der er kommet ud af museets mangeårige arbejde med Skuldelev fundene – og selvfølgelig gerne give så mange som muligt appetit på at besøge Vikingeskibsmuseet.

Første planlagte besøgshavn bliver dog en afstikker til Tyskland, nemlig til gammelt dansk land i Slesvig, hvor Havhingsten skal deltage i et råsejlstræf i Hedeby. Derefter sejles der til Korsør tæt på Trelleborg, Kerteminde med skibsgraven ved Ladby og Samsø, der med Kanhavekanalen også har stærke rødder i vikingetiden. Herefter vender skibet tilbage til kendt farvand i Roskilde Fjord, hvor Frederikssund anløbes dagen inden den store modtagelse i Roskilde 28. juli kl. 14.00. I den samme weekend afholder Vikingeskibsmuseet sin store Vand, Vind og Vikinger Festival.

Togtet kan følges live på en kortplotter på museets hjemmeside, hvor også blogs, der skrives undervejs, beretter om livet om bord og om besøgene i de forskellige havne.

Ud over at sende Havhingsten og dens 60 mand store besætning af sted får dronningen mulighed for at se museets Jubilæumsudstilling Hjerteblod – 50 år med vikingernes skibe, samt blive orienteret om den kommende udstilling Verden i Vikingetiden.

Dronningen har også ønsket at få en orientering i museets åbne arkæologiske værksted. Her ligger en del af de spændende fund fra de netop overståede marinarkæologiske undersøgelser af et hollandsk 1600-tals vrag i Femern Bælt - til opmåling og undersøgelse.

Dronningen vil være om bord, når Havhingsten står ud af havnen kl. 11.00  - og sejle med på den allerførste del af togtet.

» <link internal-link internal link in current>Link til billeddownloads og Presserum...

» <link internal-link internal link in current>Link til Femern Bælt undersøgelserne...

Oprettet af Ivan Jakobsen