Vikingeskibsmuseets bådeværft søsætter nybygget Frederikssundsjolle

Roskilde, 23. april 2009

På Vikingeskibsmuseets bådeværft har der i de sidste dage været rigtig travlt. De sidste detaljer på riggen af den nye Frederikssundsjolle skal på plads, så alt er klar til søsætningen.

Fredag den 24. april klokken 14.30 navngives og søsættes skibet fra museets bådeværft.

Frederikssundsjollen er en af Roskilde Fjords klassiske brugsbåde, med en lang tradition indenfor fiskeri. I dag er den som en fornem repræsentant for en bådkultur og bådebygger tradition, når man møder den på Fjorden som lystbåd.

Det er den tredje Frederikssundsjolle bådeværftet har bygget til private kunder. Med Frederikssundsjollen Marcus Noer som er iblandt museets bådsamling, findes der nu fire stort set ens joller. De er alle sammen bygget med udgangspunkt i en og samme jolle, som oprindeligt blev bygget i Frederikssund i 1906 til fisker Marcus Noer fra Ejby. Forhåbentligt bliver alle fire joller samlet til træf Fjordens Træbåde som i år afholdes på Østby Havn den 14 til 16. august.

"Jollen er bygget med udgangspunkt i en opmåling af en gammel jolle, bygget i Frederikssund i 1906, til fisker Marcus Noer, Ejby, Isefjorden. ”Det er den tredje Frederikssundsjolle bådebygger Ture M Møller står i spidsen for, her på Vikingeskibsmuseets Bådeværft. Jollerne er hver især blevet ændret en lille smule i form og indretning, alt efter hvilke krav kunderne har haft til båden.  Det er helt som før i tiden, der var det bare fiskerne der sammen med bådebyggerne fandt frem til hvordan detaljerne skulle se ud” fortæller værftchef Søren Nielsen.

Nu går museets bådeværft i gang med en båd på 30 fod, bygget efter en opmåling af en ældre Åledrivkvase fra 1905. Byggeriet kan følges på Vikingeskibsmuseets hjemmeside.

» Følg bådeværftets arbejder her...