Pressemeddelelse - Vikingeskibsmuseets både trækkes på land lørdag den 25. oktober fra kl. 10.00

Den sidste lørdag i oktober har udviklet sig til en hyggelig dag ved Museumshavnen. Bådelaugene ved Vikingeskibsmuseet sætter hinanden stævne og trækker i fællesskab bådene på land. I alt fem skibe skal hales op af fjorden i løbet af dagen, deriblandt den 30 meter lange Havhingsten fra Glendalough, der endelig skal på land efter den lange sejlads hjem fra Dublin.

Alle er velkomne til at komme forbi og følge denne Roskildebegivenhed, der vil begynde omkring kl. 10. Dagen vil også byde en mulighed for at snakke med de forskellige bådelaug og høre om deres sejladser.

De fem skibe, der skal trækkes på land er de fire vikingeskibsrekonstruktioner Havhingsten fra Glendalough, Kraka Fyr, Roar Ege og Helge Ask samt den norske nordlandsbåd Rana. Det er vanskeligt, at sige præcis hvornår det enkelte skib kommer op, men Havhingsten fra Glendalough vil komme op efter frokost.