Pressemeddelelse - Foredrag d. 22. februar 2007 kl. 19.30 på Vikingeskibsmuseet

Søren Haslund-Christensen, Leo Bjørnskov og Jørgen Bendtsen fortæller om

Galathea 3 Ekspeditionen.Historien bag projektet, dets forskning og formidling og livet om bord

Opdagelsesrejser og ekspeditioner har en lang tradition i Danmark. Lysten til at sejle ud og blive klogere ligger dybt i de fleste. Galathea 3 viderefører traditionen og følger op på de to første ekspeditioner nu halvtreds år efter Galathea 2-togtet.

Formanden for Dansk Ekspeditionsfond Søren Haslund-Christensen og forhenværende departementschef Leo Bjørnskov (henholdsvis den tidligere og den nuværende formand for Vikingeskibsmuseets venner), der begge har deltaget i planlægningen og gennemførelsen af ekspeditionen som togtledere, vil fortælle om den danske opdagelsesrejse- og ekspeditionstradition og historien bag Galathea 3, Danmarks første store forskningsprojekt og ekspedition i det nye årtusinde.

De vil endvidere fortælle om Vædderen som ekspeditionsskib, livet om bord og om samspillet mellem besætningen, forskerne og journalisterne.

Undervejs på Vædderens jordomsejling vil der komme omkring 50 forskningsprojekter om bord. Heraf er de seks med på alle de syv verdenshave.

Ekspeditionens største projekt har en ambitiøs målsætning: kortlægning af kulstofkredsløbet i verdenshavene. Seniorforsker Jørgen Bendtsen fra DMU i Roskilde, der har deltaget i Galathea 3-ekspeditionen på strækningen Azorerne - Ghana - Cape Town, vil fortælle om ekspeditionens største projekt og oceanernes rolle i reguleringen af atmosfærens Co2-indhold på globalt plan.

PS. Galathea var en græsk havnymfe. ”Gala” er det græske ord for mælk, og Galathea kan bedst oversættes med ”hvid som mælk”.

Foredraget er arrangeret af Vikingeskibsmuseets venner og med mindre man er medlem af venneforeningen er der en entré på 50 kr. Alle er velkomne.