Udstillingsåbning i Berlin 9. september 2014

Pressemøder, interviews, dronningebesøg i Havhingsten og åbning af udstillingerne 'Die Wikinger' og 'Schiffe der Wikinger'. Så absolut en god - og travl - dag i Berlin

Efter fire dage med 'Havhingsten' i Berlin oprandt dagen, hvor den store, international vikingeudstilling 'Die Wikinger' skulle åbnes af Dronningen og Forbundspræsident Gauck. Samtidig åbner Vikingeskibsmuseets særudstilling 'Schiffe der Wikinger' også i Martin-Gropius-Bau. I udstillingen kan publikum stifte bekendskab med Vikingeskibsmuseets hjerteblod, nemlig at rekonstruere, bygge og sejle vikingeskibe. Gennem hele udstillingsperioden vil Vikingeskibsmuseets bådebyggere arbejde på byggeriet af en mindre båd fra vikingetiden.

Dagen indledtes med pressemøde i Martin-Gropius-Bau. Her var der stor interesse for vores bådebygger værksted, og direktør Tinna Damgård-Sørensen blev interviewet til blandt andet TV-avisen og ZDF. ARD og flere tyske radiostationer lavede interview med bådebyggerne.

Efter pressemødet besøgte Dronningen og Forbundspræsidenten 'Havhingsten'. Begge viste meget stor interesse for Vikingeskibsmuseets arbejd og stillede mange spørgsmål til Vikingeskibsmuseets direktør, Tinna-Damgård-Sørensen, og til Havhingstens skipper, Carsten Hvid.

Dagen sluttede i 'Abgeordnetenhaus von Berlin', hvor de officielle taler blev holdt, inden de inviterede gæster fik lov at se udstillingerne.

Klik på billederne for at se dem større