Sejt besøg af ”ægte viking” fra Havhingsten

Miljøminister John Gormley (th) mødte op til Louise Henriksens (tv) foredrag på St Patrick's School i Ringsend. Jennifer Keane fra uddannelsesafdelingen under National Museum of Ireland i midten.
Miljøminister John Gormley (tv) mødte op til Louise Henriksens (th) foredrag på St Patrick's School i Ringsend. Jennifer Keane fra uddannelsesafdelingen under National Museum of Ireland i midten.
Udgivet 06/06-2008

En bevilling på 15.000 euro fra Europa Kommissionen sendte besætningsmedlem og museumsinspektør Louise Kæmpe Henriksen til 20 skoler i Irland, hvor hun præsenterede Havhingst-projektet.

Med Havhingstens ankomst til Dublin sidste år kom vikingetiden på skemaet for mange irske skolebørn. Men ikke alle skoleklasser har haft mulighed for at se Havhingsten, der blev udstillet på det nationale museum vinteren over.

Derfor var interessen stor, da det irske nationale museums skoletjeneste i marts kontaktede et udvalg af irske skoler og spurgte, om de ville have besøg af folk fra projektet.

Europa Kommissionen havde givet en flot bevilling på 15.000 euro. Det betød, at både skoler i Dublin og det sydlige Irland kunne få gavn af ideen og to skoleturneer blev planlagt. I april besøgte ansatte fra det nationale museum og besætningsmedlem fra Havhingsten, museumsinspektør Louise Kæmpe Henriksen, skoler i Dublin og omegn. I maj var målet skoler i Waterford, Wexford og Arklow.

Med to skoler om dagen og en halvanden times præsentation var der fuldt program og børnene nød afvekslingen i undervisningen. De spændende historier om vikingerne og Havhingstens sejlads hittede naturligvis.

National Museets skoletjeneste forestod en præsentation af vikingetiden i Irland, hvor børnene selv havde meget viden at byde ind med. Derefter fulgte fortællingen om byggeriet af Havhingsten, ideen med projektet og selve turen.

”Jeg viste børnene en film, så de lettere kunne forestille sig, hvordan det var at være om bord, hvilke lagde op til en god snak om forskellene på sejlads dengang og nu”, fortæller Louise Kæmpe Henriksen.

”Det helt store hit for de fleste børn var de medbragte genstande. Vikingeskibsmuseets bådværft havde udlånt en af de bredbil økser, som Havhingstens planker er kløvet med. Da øksen blev sendt rundt spærrede børnene øjnene op over den stadigt skarpe æg og de indridsede runer i skaftet. De var meget benovet over at få lov til at holde en rigtig økse”.

”Til slut blev to børn fra hver klasse klædt ud som henholdsvis besætningsmedlem i vikingetiden med sværd og hjelm, og besætningsmedlem på Havhingsten med moderne regntøj, redningsvest og pandelampe”, siger Louise Kæmpe Henriksen.

Siden præsentationen i Irland er brevene strømmet ind. Både det nationale museums skoletjeneste og Vikingeskibsmuseet har modtaget mange breve fra skolelære, rektorer og elever. Brevene indeholder tegninger af vikinger, rapporter eleverne fra skrevet om besøget og fine hjemmelavet kort med billeder af Havhingsten.

Den omfangsrige respons tyder på, at besøget var en succes. Mange børn skriver, at det var sejt at få besøg af en ”rigtig viking” og en der har sejlet med Havhingsten. Af brevene fremgår det også, at især Havhingstens toiletforhold og badeforhold overraskede dem. Børnene håber også, at holdet kommer tilbage og fortæller dem mere, når hjemturen er overstået.

Oprettet af Lars Normann