Fond giver 2 mio. kroner til Havhingsten

Vikingeskibsmuseet har fået et gevaldigt økonomisk skulderklap. Med en velvoksen check fra Carsten Brebøl-fonden er verdens største rekonstruktion af et vikingeskib – Havhingsten fra Glendalough – godt på vej til Dublin.

Af Henrik Kastoft

For bare 14 dage siden udpegede Vikingeskibsmuseet den besætning, som skal sejle Havhingsten den lange vej fra Roskilde til Dublin i sommeren 2007.

Og nu kan museum og besætning for alvor skimte eventyret i horisonten.

Bestyrelsen bag Carsten Brebøl-fonden har nemlig besluttet at støtte den historiske sejlads med en donation på hele 2 mio. kroner.

”Fonden har som et af sine vigtigste formål at bevare den danske kulturarv. Og det formål må man jo så sandelig sige, at Havhingsten og Vikingeskibsmuseet lever op til,” siger Bent Lindgaard fra Carsten Brebøl-fonden.

Skibsreder med glimt i øjet

Sammen med resten af bestyrelsen administrerer Bent Lindgaard arven efter skibsreder Carsten Brebøl, som døde i 1997.

”Carsten Brebøl var en excentrisk levemand, som holdt meget af store fester. Han havde altid et glimt i øjet og så brændte han for skibsfart og danmarkshistorie. Carsten Brebøl ville have elsket projektet omkring Havhingsten,” fortæller Bent Lindgaard.

På Vikingeskibsmuseet i Roskilde er glæden – og taknemmeligheden – stor:

”2 mio. kroner fra Carsten Brebøl-fonden er jo en helt utrolig smuk gave,” siger direktør for Vikingeskibsmuseet, Tinna Damgård-Sørensen.

”Gaven viser, at der er nogen, som tror på os og som er villige til at bakke os op, så vi kan gennemføre denne historiske rejse, som ingen har begivet sig ud på siden vikingetiden”.

”Samtidig er gaven et helt konkret bevis på, at vi så rigtigt, da vi i sommer besluttede at bruge mange kræfter på PR-arbejdet i forbindelse med sommertogtet til Norge. Folkene bag Carsten Brebøl-fonden blev nemlig opmærksomme på projektet via den megen presseomtale, træningssejladsen kastede af sig,” fortsætter Tinna Damgård-Sørensen.

Griner sammen med Vorherre

Normalt giver Carsten Brebøl-fonden ikke penge til driftsudgifter, men i Havhingstens tilfælde har bestyrelsen gjort en undtagelse fra reglen, siger Bent Lindgaard.

”Projektet er så godt og sejladsen til Dublin passer så fint med fondens formålsparagraffer, at vi har valgt at støtte Havhingsten alligevel. Pengene er ikke øremærkede, så det står museet frit for at bruge gaven til at købe proviant for, betale forsikring af skib og besætning eller hvad det nu måtte være”.

”Uanset hvad er jeg helt sikker på, at Carsten Brebøl lige nu sidder oppe hos Vorherre og morer sig over, at være med i dette fantastiske projekt,” slutter Bent Lindgaard, der sammen med andre i bestyrelsen for fonden selv rejser til Dublin i august 2007 for at tage imod, når Havhingsten lægger til kaj efter syv ugers sejlads.