Skibets udrustning - det moderne udstyr

Der er ingen våben om bord på Havhingsten. Til gengæld kræves det i dag ved lov, at alle skibe har sikkerhedsudstyr og navigationsudstyr om bord.

Derfor bærer alle på Havhingsten redningsvest, og skibet er udstyret med redningsflåder, nødraketter og lanterner (røde og grønne lygter i toppen af masten).
Da Havhingsten ikke har noget lys, er store lygter også en vigtig del af udstyret. Disse bruges når skibet lægger til havn i mørke eller hvis skibet er kommet for tæt på land, især skær og klipper.

Elektronisk udstyr

Skibet har:

• en GPS satellitnavigator, som kan oplyse om skibets position og fart
  • en AIS-radar som viser, om der er skibe i nærheden og opgiver Havhingstens position til andre skibe.
  • en vejrstation, der måler vindhastighed, lufttryk, temperaturer og vandtemperaturer
  • en radio til at kontakte omkringliggende skibe eller land.

Derudover havde Havhingsten en del kommunikationsudstyr med på turen til Dublin. Eksempelvis en computer til, at sende meldinger tilbage til Vikingeskibsmuseet, så man her på hjemmesiden kan følge med i sejladsen og læse besætningens log- og dagbøger.

Mange af skibets besætningsmedlemmer har fået udleveret digitale kameraer og video-kameraer, så de kan fotografere og filme skibets rutiner og arbejdsopgaver. Alt skal dokumenteres, så Vikingeskibsmuseet kan få et bedre indblik i hvordan skibet sejles og hvilke arbejdsopgaver der er nødvendige om bord. Hvilke forskelle er der fx på besætningens rutine ved skøderne når der kovendes i henholdsvis hårdt vejr og godt vejr?