Havhingsten til Texas

Museumsinspektør Louise Kæmpe Henriksen har holdt rigtig mange foredrag om Havhingsten. Nu tager hun til Houston, Texas med endnu en stak foredrag. Og en økse... Foto Werner Karrasch
Udgivet 17/01-2011

Du ser det sikkert for dig allerede, men det er nu ikke skibet som sådan, men historien om langskibet Havhingsten, der nu for alvor indtager USA.

Der bliver tale om en lille turné, når museumsinspektør Louise Kæmpe Henriksen tager på rundtur i Houston, Texas. En række skoler og uddannelsesinstitutioner vil møde Louise, som deltog i sejladsen med Havhingsten fra Roskilde til Dublin og retur i 2007-08.

Højdepunktet bliver et foredrag på The Houston Museum of Natural Science, torsdag den 20. januar. Her er hun inviteret af Archaeological Institute of America – Houston Society, som afholder en foredragsrække over temaet 'Voyages'. Foredraget bliver et blandt flere, hvor de andre emner blandt andet bliver om silkeruterne og om slaveskibene fra Afrika.

Mange tusind mennesker har hørt om Havhingsten

Det er en yderst rutineret foredragsholder, der om få dage lander i Texas. Louise har siden 2007 holdt adskillige foredrag om projektet. Rundt i Danmark i særdeleshed, men også på Orkneyøerne, i Skotland og England har Louise trukket fulde huse, da langskibet gennemførte sit togt.

Endelig gennemførte Louise i samarbejde med det irske Nationalmuseum og med støtte fra Europa Kommissionen en foredragsrække på 20 irske skoler. I Dublin, Wexford, Waterford og Arklow blev Louise mødt af mange begejstrede skoleelever, og i tiden efter besøget, modtog museet mange breve med tegninger og hilsner fra både elever og lærere.

Danskere inviterer

Hele besøget i Houston er kommet i stand efter initiativ fra Det danske Konsulatet og The Danish Club of Houston. Og Louise får travlt med at udbrede kendskabet til vikinger og vikingetid.

"Udover mit foredrag på The Houston Museum of Natural Science og et endnu ukendt antal skoler, skal jeg lave en workshop for børn/børnefamilier på Harris County Public Library, hvor vi skal tale om myter og fordomme, se film og tegne vikingeskibe.
Samme aften er biblioteket vært for en offentlig fremvisning af BBC dokumentaren, som jeg skal præsentere", fortæller en rejsevant Louise midt under pakningen til rejsen.

En økse med i bagagen

Louise har før haft stor succes med at medbringe værktøj og effekter som underbygger fortællingen om vikingernes skibe. Derfor medbringer hun blandt andet en såkaldt bredbil - en økse, som anvendes til at afrette skibsplanker med. "Ambassaden har forsikret mig om, at det ikke bliver noget problem at få øksen med ind i USA..." fortæller hun og fortsætter: "Jeg har også nogle kilo Tyrkisk Peber med, så de amerikanske unger kan smage noget typisk dansk...".

Oprettet af Preben Rather Sørensen