Tilmelding til Træf Fjordens Træbåde er åben

Velkommen til Træf Fjordens Træbåde 16. - 18. august 2024 på Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Udgivet 08/05-2024

Hvert år mødes traditionelle træbåde fra Roskilde Fjord og Isefjordsområdet til det traditionsrige træbådstræf, der afholdes fra den 16. til 18. august på Vikingeskibsmuseet. I år markerer træffet sit 25-års jubilæum.

Velkommen til Træf Fjordens Træbåde 16. - 18. august 2024 på Vikingeskibsmuseet i Roskilde

Der er vel næppe noget smukkere end synet af Roskilde Fjord fyldt med traditionelle træbåde i alle afskygninger.

På Vikingeskibsmuseet ser vi frem til endnu en gang at samle erfarne og nye træbådssejlere fra Isefjord og Roskilde Fjord til det årlige træbådstræf.
Sammen vil vi fejre vores maritime traditioner, og i år markerer vi også træffets 25-års jubilæum.

Tilmelding til træffet

Hvem kan deltage?
Træffet er en hyggelig ramme om den sejlende kulturarv, hvor en stor gruppe entusiaster samles, alle med en fælles interesse for sejlads og bevaring af traditionelle træbåde.

Alle, der sejler en traditionel brugsbåd eller forhenværende brugsbåd bygget af træ, gerne klinkbygget, er meget velkommen til at deltage i træffet.
Deltagere kan også tilmelde sig uden båd.

Tilmelding:
Tryk her for at gå direkte til tilmelding til Træf Fjordens Træbåde

Praktisk, pris mv.:
Tryk her for mere information om træbådstræffet

Hvornår:
Træffet finder sted i weekenden den 16. til den 18. august på Vikingeskibsmuseet i Roskilde under temaet "Beskyttelse gennem benyttelse".

Beskyttelse gennem benyttelse

I 2021 lykkedes det at få de nordiske klinkbådstraditioner optaget på UNESCOs liste over verdens immaterielle kulturarv. Det betyder, at vi skal værne om den levende kulturarv og føre traditionerne videre til de kommende generationer.

I år sætter træffet spot på, hvordan ejere og brugere af traditionelle træbåde er helt uundværlige for at beskytte og bevare vores fælles, maritime kulturarv. For traditioner kan ikke bevares uden mennesker, der lever og gør dem.

Sammen deler vi interessen for traditionelle, lokale træbåde. Gennem benyttelsen af bådene, er vi med til at sikre beskyttelsen af en lang tradition og værne om de maritime håndværk, der er nødvendige for fortsat at kunne bygge og vedligeholde træbådene.

Når vi samles til træbådstræf, er vi med til at holde de gamle traditioner i live, og sammen skaber vi nye i et levende kulturmiljø!

Vi glæder os til at se jer alle i Roskilde

Om Træf fjordens Træbåde

Det årlige træbådstræf samles forskellige steder fra år til år i en havn i Roskilde Fjord eller Isefjordsområdet. Træffet bliver i år afholdt 16. - 18. august på vikingeskibsmuseet i Roskilde.

Træffet arrangeres på skift af fjordenes forskellige bådeforeninger, frivillige bådelaug og lokale museer.

Der deltager mellem 40 og 60 træbåde og -joller og mellem 130 og 180 træbådssejlere.

Træffet er en hyggelig ramme om den sejlende kulturarv, og den store flok af træbådsentusiaster, der alle har en fælles interesse for sejlads og bevaring af traditionelle træbåde.

Du kan læse mere om Træf Fjordens Træbåde på vikingeskibsmuseets hjemmeside

Oprettet af Carla Kjeldgaard Clausen