Brug dit Sæsonpas og oplev sensommeren på Vikingeskibsmuseet

Tak for besøget hos os her til sommer. Vi glæder os til at byde dig velkommen gratis resten af året med dit sæsonpas, når solen står lavere på himlen og giver et fantastisk lys i Vikingeskibshallen og på museumsøen, og efterårsfarverne dukker op rundt om fjorden.

Sommerferien er måske forbi, men med dit Sæsonpas er der stadig masser af sjove aktiviteter at komme efter på Vikingeskibsmuseet, og vi vil bestræbe os på at holde dig orienteret om, hvad der sker hos os, så du kan planlægge dine besøg.

Fik du ikke smagt Ny Nordisk Vikingemad på Café Knarr sidste gang, eller studeret de 1000 år gamle skibe i Vikingeskibshallen og udstillingerne i underetagen grundigt nok, så læg vejen forbi og oplev den afslappede stemning og det fantastiske lys inde og ude, der følger med efterårssæsonen.

Følg med i byggeriet af Skuldelev 3-skibet

Se hvor langt bådebyggerne er kommet med byggeriet af det lille handelsskib, Skuldelev 3, siden du sidst var her. Der bygges på skibet helt frem til og med efterårsferien, hvorefter det dækkes til for vinteren, og arbejdet fortsætter til næste forår.

Vikingelege

Hvis du ikke nåede vikingelege og vikingespil sidste gang, så er det stadig fremme hver dag på vores store udendørsområde. Hele familien kan være med, når der dystes mod hinanden i kastelege som 'Thors hammer' eller 'Fortøjningskast' og styrkelegen 'Firtræk'.

Gå ombord i et genskabt vikingeskib

Når I besøger Vikingeskibsmuseet kan hele familien gå på opdagele i museets store bådsamling, der ligger i museumshavnen. Der er skilte, der fortæller om hver enkelt skib, så I kan blive klogere på de mange nordiske bådtyper på egen hånd.

Stig ombord

Oplev solopgangen på det vindstille hav og nattens tætte mørke i stormende kuling. Omkring de to skibe i Vikingeskibshallen - handelsskibet og krigsskibet - gøres væggene levende med en cinematisk projektion af horisonten i det fjerne, hvor det klart fornemmes, hvordan bølger og bevægelser følger skrogets rytme i vandet. Du kan træde ind i rollen som handelsmanden på vej mod middelhavets markeder eller høvdinger med kurs mod Englands kyster.

Cafémad med inspiration fra vikingetiden

Når sulten melder sig tilbyder Café Knarr dejlig mad og drikke. Læs mere her.

Efterårsferien fra den 10. til den 18. oktober 2020

Igen i år har vi et spændende aktivitetsprogram klar til efterårsferien, som i år vil gå under temaet: 'Vikingeliv – og hvad vikingerne lavede, når efteråret kom og skibene blev hevet på land for vinteren'. Så hold øje med vores hjemmeside, når det offentliggøres inden længe.

Foreløbigt program for efterårsferien 10. - 18. oktober 2020:

Bag brød over bål og værksteder:
Alle dage 10.00 - 16.30
Nogle aktiviteter er betalingsaktiviteter.

Krigstogt - familierundvisning: Alle dage kl. 13.00
Engelsk rundvisning: Alle dage kl. 15.00
Fortællinger for børn på dansk: Alle dage kl. 10.30 og 15.30
Fortællinger for børn på engelsk: Alle dage kl. 14.00
Viking Talks på dansk: Alle dage kl. 14.30
Viking Talks på engelsk: Alle dage kl. 11.30

Entré: Voksne 150 kr.
Børn og unge under 18 år gratis adgang.

Åbningstid: Museet er åbent dagligt fra 10.00 – 17.00

Oprettet af Trine Harvøe Kristensen