Patrulje i Øresund

Published 08th Aug 2013

Afgang Dragør 6. august kl. 08.20 - ankomst Höganas 17.00

Afgang Höganas 7. august kl. 10.00 - ankomst Hven 15.30

Himlen er grå, regnen siler ned og vinden hiver i teltene på stranden ved Kyrkbacken Hamn på Hven.

Det er overliggerdag og besætningen har turneret øen på gåben og cykel. Gemt væk under regnjakkens hætte, søger vi ly for regnen under havnekioskens halvtag, vejsidens træer og i Tycho Brahe museets café. Hovmesteren har optimistisk indkøbt grillmad, og vi holder forhåbningsfuldt øje med horisonten og den lovede opklaring.

Næste destination, vindretning, natsejlads kontra sightseeing og krydsben mod vinden eller en hurtig halv-vind etape, blev livligt diskuteret på kajen i Höganäs, hvor vi var i går. Som nyt bådelaug skal vi finde vores ben; drøfte beslutningsprocesser, ansvar og fællesopgaver - sikre at alle bliver hørt og engageret. Denne formiddag på Höganäs havn, afgjorde vinden vores skæbne, og vi satte kursen mod Hven - en destination, der har været på ønskelisten, siden vi stak forstævnen ind i Øresund.

Fra Dragør til Höganäs, kastede vi anker på nordsiden af øen for at bade og spise frokost. Få timer senere øgede vinden, og vi fløj op langs svenskekysten med reb i sejlet, og midtskibs gaster bøffede mellem vanterne. Den fine opvisning skaffede os forsideplads i Landskrona Posten.

Anderledes roligt blev sejladsen dagen efter. Solen skinnede fra en skyfri himmel. vinden, som om morgenen var hård nordlig, løjede og gik i vest. Magsvejret gav 'nye' folk mulighed for at prøve kræfter med Havhingstens ror; mærke styrken, vibrationerne og langskibets reaktion og afdrift.

Først ved indsejlingen til Kyrkacken Hamn, Hven, øgedes spændingen. Et smalt havnehul og masser af gæstende sejlere gav arbejde på årene i Havhingsten - og en svensk lystsejler fik sig et lille, harmløst tjærekys.

Næste stop - et sted i nærheden af København, hvor vi skal rengøre skibet, pakke grej og hygge os sammen en sidste gang og forberede os på afmønstring.

Lørdag kl 11:00 ankommer vi til Nordre Toldbod i København, hvor vi modtages af Københavns overborgmester, Frank Jensen. Kom og mød Havhingsten hér hele ugen. Den 17. og 18. august ligger vi i Fr. Holms Kanal, hvor vi også holder 'åbent skib', i forbindelse med Nationalmuseets store vikingemarked.

Created by Louise Kæmpe Henriksen

It is not possible to post comments anymore