Katedraler, vikingeskibe og historiske håndværk skal inspirere unge på DM i Skills

Det genskabte vikingeskib Skjoldungen sejler på Roskilde Fjord. Copyright; Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
Fra vikingeskibenes 1000 år gamle tilhuggede egeplanker til Roskilde Domkirkes 800 år gamle murværk. De dygtige håndværkere med de bedste 'skills' har altid været eftertragtede.
Udgivet 11/04-2024

Roskilde Domkirke, Vikingeskibsmuseet i Roskilde og Håndværksmuseet i Roskilde vil sammen vise både traditionelt værktøj og håndelag frem, når tusindvis af nysgerrige unge og kommende håndværkere i næste uge besøger Dyreskuepladsen i Roskilde til DM i Skills.

Når unge i dag vælger at blive tømrer, snedker, bådebygger eller murer, så har mange af deres forgængere i fagene bygget fantastiske konstruktioner, som vi alle sammen forholder os til og beundrer flere hundrede eller tusind år efter, de blev bygget.

Om det så er et vikingeskib, en domkirke eller en smuk trækonstruktion i en gammel købmandsgård, så er det håndværkere, der har skabt dem.

”DM i Skills handler om de bedste af de bedste håndværkere, og vi vil gerne inspirere unge til at fortsætte de traditionsrige håndværk. Roskilde Domkirke ville ikke være Roskilde Domkirke uden de håndværkere, der kom før os. Den røde teglstenskatedral er en skattekiste af ypperligt håndværk skabt af de mest erfarne og kompetente murere, tømrere, glarmestre, kobbersmede bare for at nævne nogle få,” forklarer Sara Peuron-Berg, der er formidlingsansvarlig i Fonden til Formidling af Kulturarven Roskilde Domkirke.

Håndværkere som levende kulturarv

For at bygge traditionelle skibe og genskabe de oprindelige vikingeskibe er der brug for håndværkere, som mestrer de traditionelle byggeteknikker. Derfor er DM i Skills en oplagt mulighed for museerne til at udbrede kendskabet til, hvordan man for eksempel kan bruge en økse til at forme egetømmeret, så det kan bruges som skibsplanker eller til de sirligt tilpassede, indre dele af traditionelle træbåde.

”Dygtige håndværkere er fuldstændig afgørende for Vikingeskibsmuseets udforskning af fortidens søfart. Det maritime håndværksarbejde med at bygge og udruste museets skibe bidrager til at bevare vores fælles, maritime kulturarv og gøre den levende og nærværende. Traditionerne omkring de nordiske, klinkbyggede både er anerkendt af UNESCO som immateriel kulturarv, og det forpligter. Derfor er det vigtigt for os som museum, at vi blandt andet er med til at uddanne bådebyggerlærlinge, så vi sikrer kundskaberne for fremtiden,” forklarer Vikingeskibsmuseets direktør Tinna Damgaard Sørensen om museets bidrag til DM i Skills.

Vikingeskibsmuseets bådebyggerlærling Oscar Kjær La Pia er derfor blevet ’sendt i byen’ for at vise sit håndværk frem, og forhåbentlig inspirere flere unge til at dygtiggøre sig i de traditionelle, maritime håndværkstraditioner. Fredag og lørdag vil man kunne møde Oscar i færd med at høvle årer til en traditionel klinkbygget ropram, som han har bygget til Nationalpark Skjoldungernes Land.

Traditionelle håndværk ind i fremtiden

Som med andre traditioner, så findes vores fælles, håndværkstraditioner kun så længe, de faktisk er i brug, og nye generationer har lyst til at overtage dem.

”Håndværksmuseet fortæller om de håndværkere, der bogstaveligt talt har bygget Danmark. Sten for sten og bræt for bræt, er alt fra husmandssteder til domkirker blevet til med den ultimative menneskelige skaberkraft: vores hænder. Det er bygninger og konstruktioner, som vi spejler os i, når vi skal forstå vores historie. Det er de bygninger, vi lever i - de fysiske rammer om vores liv,” fortæller Jakob Caspersen, som er museumsinspektør ved Håndværksmuseet og Lützhøfts Købmandsgaard, der begge er en del af ROMU.

Sammen med museumsinspektør Louise Dahl Christensen, der er ansvarlig for undervisning i ROMU, står han bag Håndværksmuseets bidrag til den fælles stand på DM i Skills. De vil gerne inspirere både de unge, der allerede er inden for et håndværksfag, og de unge, der overvejer at gå den vej.

Økser, rammesave og boresving

Med hjælp fra frivillige fra Håndværksmuseet og Vikingeskibsmuseets formidler får de unge lov til at bruge hænderne og prøve kræfter med alt fra traditionelle økse, rammesave til boresving.

På den måde får de nysgerrige og måske kommende håndværkere mulighed for at opleve en direkte og sanselig forbindelse til deres faglige forgængere, og forhåbentlig kan det give dem lyst til at springe ud i et håndværksfag eller lære mere om traditionelle håndværk.

”Et godt stykke håndværk er en faglig præstation, man kan være stolt af. Håndværksmuseet håber på, at flere unge mennesker får øjnene op for, at man med et godt stykke håndværk ikke bare kan sætte sit præg på nutiden, men også sætter et aftryk for fremtiden,” fortsætter museumsinspektør Jakob Caspersen.

Det er muligt at besøge Roskilde Domkirke, Vikingeskibsmuseet og Håndværksmuseet i deres fælles stand ved DM i skills på Dyrskuepladsen i Roskilde fra torsdag den 18. april til lørdag den 20.

Program for historiske håndværk på DM i Skills:

- Hug sneller til et vikingeskib med traditionelle økser (kun torsdag)
- Vikingeskibsmuseets bådebyggerlærling høvler årer (fredag og lørdag)
- Gæt en træsort
- Bor et hul med et vimmelskaft
- Slå rekorden - Bank søm i med et tvist
- Kender du dit værktøj
- Giv din profil lidt høvl

Du kan finde Vikingeskibsmuseet i Roskilde, ROMU og Roskilde Domkirke i det vestlige hjørne af hal 2 på Roskilde Dyreskueplads.