Pressefotos

Fotos på underliggende sider kan frit anvendes af pressen i forbindelse med redaktionel omtale af Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

Ønskes fotos til brug for øvrig omtale, der ikke direkte berører Vikingeskibsmuseet i Roskildes aktiviteter, skal der indhentes tilladelse til brug.
Brug i anden sammenhæng end omtale af Vikingeskibsmuseets aktiviteter kan være omfattet af afgifter.

Kreditering af pressefoto

Ved gengivelse af pressefotos fra Vikingeskibsmuseet, skal museets navn og fotografens navn fremgå af billedtekst eller anden kredit således:

Fotograf: Werner Karrasch
Copyright: Vikingeskibsmuseet i Roskilde

Fotos til brug for ikke-redaktionel presseomtale (bøger magasiner mv.)

Vikingeskibsmuseet råder i øvrigt over et stort fotoarkiv og en lang række filmmateriale.

Alle billeder, som er brugt på www.vikingeskibsmuseet.dk, tilhører museet og er underlagt copyright og må ikke anvendes i kommerciel sammenhæng uden særlig tilladelse fra Vikingeskibsmuseet.

Fotos til brug for ikke-kommercielle formål

Ved brug af fotos til ikke-kommercielle formål; skoleopgaver mv., skal fotos krediteres således:

Copyright: Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

Ansøg om brug af fotos til ikke-redaktionel omtale af Vikingeskibsmuseet i Roskilde Aktiviteter

Læs og ansøg her: Her kan du læse om og søge om tilladelse til øvrig brug af Vikingeskibsmuseets fotos

Pressefotos

Vikingeskibshallen

Vikingeskibshallen, tegnet af professor Erik Christian Sørensen, ligger smukt ud til Roskilde Fjord. Bygningen blev opført i 1967-68 til udstilling af de fem vikingeskibe fra Roskilde Fjord og blev fredet i 1997.

Sejlads på fjorden

Som det eneste sted i verden, kan du gå direkte fra oplevelsen af originale 1000-år gamle vikingeskibe ud til Museumshavnen, hvor vikingeskibsrekonstruktioner i fuld størrelse ligger fortøjet. Stig om bord og sejl med ud på Roskilde Fjord!

Havhingsten fra Glendalough

Havhingsten fra Glendalough er en rekonstruktion af det store langskib Skuldelev 2. Skibet er en krigsmaskine, bygget til høj fart og fragt af mange krigere, Det er en dristig konstruktion, på én gang tung og stærk nok til at bære sit 112 m² store sejl samt let og tilstrækkelig langt til at kunne ros af en besætning på 60 mand.

Udstillinger

Særudstillingerne på Vikingeskibsmuseet tager udgangspunkt i vikingerne og deres skibe, men bevæger sig også udenfor vikingernes verden og formidler den maritime kultur i et større og mere globalt perspektiv.

Bådebygning og håndværk

På bådeværftet, der ligger på Museumsøen, bygges der klinkbyggede brugsbåde med det formål at bevare de maritime håndværk, der er knyttet til disse både. Arbejdet foregår, så publikum har mulighed for at følge håndværkerne på nært hold.

Aktiviteter

Et besøg på museet byder på aktiviteter for store og små året rundt. Tag med på omvisning - mød håndværkerne - sejl ud - klæd dig ud som viking - besøg vores værksteder og meget mere.

Café Knarr

Café Knarr serverer mad, der er tilberedt efter principperne i 'Ny Nordisk Vikingemad'.