En båd med en mission

Vikingeskibet 'Skjoldungen' gennemførte i 2016 en forsøgsrejse langs den Grønlandske vestkyst. Dette års forsøgsrejse udgør ca. 774 sømil, fra Sognefjorden i Norge til Roskilde i Danmark.
Vikingeskibet 'Skjoldungen' gennemførte i 2016 en forsøgsrejse langs den Grønlandske vestkyst. Dette års forsøgsrejse udgør ca. 774 sømil, fra Sognefjorden i Norge til Roskilde i Danmark. Foto: John Rasmussen
Udgivet 01/07-2019

Vikingeskibsmuseets rekonstruktion af det mindste skib fra vikingeskibsfundet fra Skuldelev - Skjoldungen - skal i løbet af denne sommer sejle en forsøgssejlads fra Sognefjorden i Norge tilbage til Roskilde i Danmark. Sejladsen skal tilføje ny viden om kystsejlads i vikingetiden og sætte spot på den fælles-nordiske ansøgning om at få nomineret nordiske klinkbådstraditioner på UNESCOs repræsentative liste over menneskehedens immaterielle kulturarv.

Skibene fra vikingetiden har sat sine spor i den skandinaviske, maritime kultur. Nutidens træbåde bliver stadig bygget over samme læst som i vikingetiden. Byggemetoden kaldes for klinkbygning, og der findes stadig mennesker i Norden, der bygger træbåde med denne over 1000 år gamle teknik.

Denne levende, immaterielle kulturarv er truet. Danmark og de øvrige nordiske lande har imidlertid underskrevet UNESCO's konvention til beskyttelse af den immaterielle kulturarv, og landene er gået sammen om en ansøgning til UNESCO for at få de ”nordiske klinkbådstraditioner” på listen over umistelig kulturarv. Hvis UNESCO anerkender dette, er det et skridt på vejen til at bevare denne del af vores maritime kultur.

Projektet Skjoldungen til Sognefjorden 2019 skal sætte UNESCO-ansøgningen i fokus. Skjoldungen er en enestående repræsentant og ambassadør for denne fælles kulturarv. Og vil, med denne sejlads, der netop foregår langs de norske, svenske og danske kyster, hvor der stadig er miljøer som arbejder for at fastholde disse traditioner, sætte fokus på vores levende maritime kultur der har rødder tilbage til vikingetiden.

Skjoldungen, der blev bygget på Vikingeskibsmuseets bådeværft i 2010-12, er en rekonstruktion af Skuldelev 6. Det arkæologiske skibsfund, Skuldelev 6, er udstillet på Vikingeskibsmuseet. Skibet blev oprindeligt bygget i Sognefjordsområdet i Vestnorge omkring år 1030. Den oprindelige besætning sejlede fra Sognefjorden til Roskilde Fjord. Det ved vi, fordi skibet blev fundet i forbindelse med arkæologiske udgravninger i Roskilde Fjord ved Skuldelev i 1962.

Formål med sejladsen

Vikingeskibsmuseet og Skjoldungens bådelaug ønsker at bidrage til synliggørelsen af vores fælles maritime kulturarv og til museets sejladsforskning, ved at gennemføre denne forsøgsrejse langs Norges, Sveriges og Danmarks kyster, fra Sognefjorden til Roskilde. Projektet gennemføres i det rekonstruerede vikingeskib Skjoldungen med otte besætningsmedlemmer 2. juli til den 17. august 2019. Sejladsen gennemføres udelukkende for sejl og årer.

Skjoldungens forsøgsrejse repræsenterer en unik mulighed for at undersøge forskellige aspekter inden for vikingetidens søfart. Kombinationen af en videnskabelig rekonstruktion af et vikingeskib, og det 21. århundredes digitale teknologi giver besætningen muligheden for at dokumentere rejsens sejltider og distancer for sejl og årer, i forhold til vind, tidevand mv. i fysiske log- og dagbøger og ved en elektronisk log, der tracker Skjoldungens rute.

Refleksioner omkring vikingetidens navigationsmuligheder, de sejladsmæssige forhold og rejsevilkår, som vikingerne og Skuldelev 6 kom ud for på den kystnære sejlads fra Sognefjorden til Roskilde Fjord, skal nedskrives. Brug og slitage af uldsejl, basttov, hudreb mv. skal dokumenteres undervejs. Denne dokumentation og besætningens refleksioner undervejs, vil bidrage til museets fremtidige forskning i vikingetidens søfart og maritime kultur.

Plan for sejladsen

Skjoldungen transporteres med fragtskib til Høyanger, der ligger for enden af en kort, nordøstvendt sidefjord omtrent 85 kilometer fra Sognefjordens munding. Fra Høyanger sejles kystnært langs norske, svenske og danske kyster til Roskilde. Togtet gennemføres med sejlads i passende etaper så snart og så længe vejret er gunstigt. Hvile, proviantering og klargøring i land afvikles efter behov.
Sejladsens samlede distance udgør ca. 774 sømil.

En sikker sejlads er afhængig af gunstigt vejr undervejs ligesom besætningens tilstand og energiniveau har betydning for mulighederne. Længden og varigheden af de aktuelle sejladser vil derfor kunne afvige fra den foreløbige sejladsplan. I den foreløbige sejladsplan er kalkuleret med havneanløb efter hver sejlads. Med skibets proviantforsyning og udrustning er dette i praksis ikke nødvendigt, hvilket øger fleksibiliteten og muliggør planlægning af kortere eller længere etaper og landgang uden for havn.

Skjoldungen skal ifølge planen anløbe Roskilde lørdag den 17. august 2019.


Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen