Møder med mennesker - og et vikingeskib!

En nordmand kom forbi i sin fine traditionelle jolle, for at snakke - og beundre Skjoldungen. I gummibåden ses Kjetil, som lå i Risør for at reparere sin sejlbåd. Kjetil har tidligere sejlet med Havhingsten. Foto og billedtekst: Torben Okkels
Udgivet 29/07-2019

Skibe i havn møder nye mennesker - men besætningen vil alligevel hellere videre, videre, videre...

Endnu en overliggedag i Risør blev brugt til at få oplevelser pakket i ballasten.

Skjoldungen har haft skiftedag for besætningen, og det nyligt påmønstrede besætningsmedlem Preben Sauerberg har sendt denne beretning hjem fra det norske:

Af Preben Sauerberg:

Skjoldungen er i Risør, hvor vi har været et par dage. Vi: Nina, Magnus og jeg ankom til Risør midt om natten for et par dage siden. Næste morgen vågnede vi på den mest utrolige lille ø ikke langt udenfor Risør.

Der var stor glæde over at se resten af mandskabet, da vi mødtes til morgenmad ved siden af Skjoldungen, som lå forankret ved værftets slæbested.
Højtryksvejret badede morgenen i varmt sollys. Glasklart vand omkring øen gav hele oplevelsen et magisk skær.

Møder med mennesker, der har mod på at dele

Øen vi bor på er egentlig to øer tæt ved hinanden. Familien, som ejer øerne, har tre huse på den ene ø, og vi bor i naustets lejlighed på den anden. Vi mødte ejerne Niels, og han viste sig at være den slags menneske, som har overskud til at dele sit sted med andre.

Efter morgenmaden sejlede vi de besætningsmedlemmer, der skulle afmønstre - Mette, Søren og Torben O - til p-pladsen, hvor vi ankommende havde stillet Ninas bil for natten.
Inden vi tager afsked,  ankommer et tidligere besætnigsmedlem på Havhingsten, Kjetil, hvis historie i denne sammenhæng må vente til en anden gang. Der blev udvekslet minder fra båd til båd.

Motorbåd eller trehjulet cykel?

Op ad dagen sejlede vi ind til Risør, som er en fin lille by totalt overrendt af motorbådsfolket, som fylder havnen til bristepunktet.
Den del af fjorden, som fører ind til Risør er fyldt til bristepunktet, og Skjoldungen er det fremmedelement, alle lige skal vi forbi og undres over.

Vi ror til og fra Risør, og det er helt unormalt. Hjemme giver forældre deres børn en trehjulet cykel. Her får de en motorbåd.

Vikingeskib møder vikingeskib

Senere vendte vi tilbage til øen, Risør Slipp, hvor vi får en god snak med Niels og hans søn.

Mens vi er ved at spise opdager vi Saga Farman, en norsk pendant til lastskibet Ottar, bare lidt større.

Claus S. får os hurtigt i Skjoldungen, og 5 minutter senere border vi Saga Farman, da de passerer øen med kurs mod Risør.
Vi aftaler at mødes på deres skib om aftenen. Det blev et rigtig fint gensyn med Steinar, som høvedsmand, Viggo Karsen og danske Lars.
Det bliver til en rigtig hyggelig aften med udveksling af sejladsoplevelser og andre røverhistorier.
Aftenen blev afsluttet med en aftale om at mødes dagen efter for at prøve, at sejle med Saga Farman dagen efter.

Elmotoriseret vikingeskib

I dag har vi så sejlet med et elmotoriseret vikingeskib. En meget anderledes oplevelse. Vi medbragte vores egen redningsflåde, da de ikke havde flåder til alle ombord.
Vi sejlede sidelæns ud fra der, hvor Saga Farman lå fortøjet. De fire skruer, betjenes manuelt og med klare meldinger frem og tilbage mellem de fire motoransvarlige og høvedsmanden. På ingen tid var vi fri af havnen og den store dieselgenerator blev startet.

Pga. vindforholdene blev vi inde i fjorden, hvor Viggo overtog kommandoen. Vi satte sejl og nåede at opleve, hvor godt Saga Farman sejler. 8 knob i let vind. Da halsen ikke kunne sættes permanent valgte Viggo at afkorte træningssejladsen.
Vi var noget overraskede over at masten svinger ret langt fra side til side. Ud på eftermiddagen sagde vi farvel til vores norske venner på Saga Farman.

Efter atter at være kommet tilbage til øen, væltede regnen ned i stænger, mens lyn og torden bankede ned omkring os.
Som det måske fremgår, har vi en forrygende tur. Og imorgen forsøger vi at bruge et vindue til at nå Jomfrulandet. Så kan I tænke over det.