Et travlt år for Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet

Elever under forløbet 'Smag på Vikingetiden'

Vikingeskibsmuseets Skoletjeneste, der inviterer børn og elever ind i vikingernes verden og vores fælles maritime kulturarv, har haft endnu et godt og travlt år.

Omdrejningspunktet i Skoletjenestens børne- og elevaktiviteter er de fem originale vikingeskibe, og hvad de kan fortælle os om forskellige aspekter af datidens samfund og mennesker. Med afsæt i børnenes og elevernes nysgerrighed efter vikingetiden, undersøger vi skibene og fokuserer på, hvordan museet bruger skibene til at kunne bidrage med viden om perioden.

Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet har i år oplevet en stor interesse for vores undervisningstilbud og har oplevet en stigning på mere, end 15 %. 332 klasser har deltaget i forskellige undervisingsforløb og 109 klasser har sejlet ud på Roskilde Fjord i en af museets traditionelle nordiske både. Det har dog ikke kun stået på undervisningvisningsforløb og skolesejladser. 

I samarbejde med Designmuseum Danmark har Vikingeskibsmuseet afholdt et inspirationskursus for lærere, der gerne vil binde håndværk og design endnu tættere sammen - et kursus vi også tilbyder i 2020. 
» Læs mere om lærerkurset 'Designproces og historisk håndværk' 2020 her...  

Fra den 23. - 27. september deltog Vikingeskibsmuseet i den landsdækkende Naturvidenskabsfestival. I løbet af ugen fik vi besøg af 700 elever, der blandt andet blev klogere på vandets hemmeligheder, ved at trække de 30 meter lange og 20 tons tunge vikingeskib Havhingsten fra Glendalough igennem museumshavnen.

Det er ikke kun de mange elever der har besøgt Vikingeskibsmuseet der er belevt klogere i 2019. Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet har også haft tid til at undersøge, hvordan den eksperimentalarkæologiske metode kan omsættes i undervisningen. Undersøgelsen viser blandt andet at man ved at inddrage den eksperimentalarkæologiske metode i undervisningen, kan give eleverne en bedre fornemmelse af hvad historie er, og hvordan den bliver til.
» Du kan læse mere om undersøgelsen her...


Created by Sabine Stubbe Østergaard