Skjoldungen har målet i sigte - Nuuk!

Foto: John Rasmussen. Narsaq Foto. Copyright: Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Udgivet 05/08-2016

Efter 5 ugers sejlads i nordboernes kølvand op langs den Grønlandske vestkyst, har Skjoldungen nu næsten målet i sigte og den 560 sømil lange rejse bag sig. Fredag morgen kl. 05.30 sejlede skibet ud på de sidste 37 sømil mod Nuuk.

Skibet blev pakket fredag morgen kl. 05 og det var lidt af en udfordring - da tidevandet står 3 meter under daglig vande, og alle ting derfor må fires de nu 4 meter ned til Skjoldungen.
"Her er blik stille og tåget - vi har ca. 300 meters sigt", fortæller Ingeborg. "Men vi er friske og glade", siger hun, men bliver afbrudt af en klagende lyd i baggrunden: "Det er Hauke, der ikke føler sig morgenfrisk her kl. 05 - men det er OK, han er jo vores teenager!".

Skjoldungen har nu 10 - 12 timer tilbage, før de kan kaste trosserne i land i Nuuk - eventyrets endelige destination.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen