Modvind og højt humør

Den 5. august. En hård rotur til Havstensund. Foto: Preben Sauerberg
Udgivet 12/08-2019

I løbet af sidste uge har Skjoldungen bevæget sig fra Havstensund til Fisketången. Ugens sejlads har været præget af modvind, hvilken kan ses på årerne.. og på besætningens overarme.

Rejsebreve fra besætningsmedlem Preben Sauerberg:

Mandag den 5. august kl. 12.50:

Vi er efter 9 timers smuk og anstrengende rotur i Havstensund, hvor vi er blæst inde.
Gårdsdagens bestod af kanalroning afløst af barsk tur ud i rum sø med ret så høje bølger. Udfordrende og dejligt. Vi sov fantastisk.

Af Preben Sauerberg

Imens besætningen var blæst inde fik de tiden til at gå med at fange friske østers og gå på opdagelse i området. Besætningsmedlem Signe Skou blev dog hurtigt træt af modvind og kravlede op i masten for at dreje vindexen i den rigige retning. Desværre havde det ikke den ønskede effekt og de måtte blive i Havstensund natten over.

Tirsdag den 6. august kl. 12.32:

Imorges forlod vi Havstensund med kurs mod Fjellbacka. Inde i kanalen var det hurtig og nem roning. Jo tættere vi kom på åbent hav, desto hårdere blev det. Belært af tidligere dages sejlads i åbent hav, gik vi ud for 6 årer. Vi har nu sejlet mere end 6 sømil og har ca. 3 timers roning tilbage. Vinden er stadig stik imod os.
Morgenens regn er afløst af solskin og dejligt vejr.
Teltene skal hurtigt op, da vi pakkede dem kl. 5:30 imorges i regnvejr, så de er drivvåde.

Torsdag den 8. august kl. 19.49:

Når vejret og vinden ikke er med os, bliver vi stadigt bedre til at ro.
Roning tager mange retninger.
Det bløde og blide, hvor Skjoldungen smyger sig igennem krystalklart vand og det klukker hyggeligt på bordene.
Det rå og hårde, hvor vi sejler i hård modvind i mere eller mindre åbent hav med hårde åreslag i urolig sø, hvor roerne på skift har årerne begravet i vand, eller himmelhøjt i vejret.
Årerne begynder at være flænsede og årekejperme bliver runde og glatte, mens spånerne fylder godt op inde i skibet.
Vi er efterhånden i fin form og rygge og arme er ved at blive garvede.
Vi ligger pt i Væjren, og går måske imorgen til Kungshamn eller Smøgen.

Fredag den 9. august kl. 08.15:

At angøra en brygga var en svensk film fra 1965 instrueret og skrevet af Hasse og Tage.
Hvorfor nu begynde med den indledning, fordi det kan være en udfordring ikke blot at lægge til i norske og svenske havne, men også fordi overnatnings mulighederne ofte er lidt besværlige med mindre man møder søde og forstående mennesker, som kan tilbyde teltpladser eller et hus at overnatte i.
Nordmænd og svenskere lægger som oftest til med stævnen. Det er ikke optimalt for Skjoldungen. Vi lægger helst til med siden, efter at skvætbordet er fjernet.
De større byer byder ikke på teltmuligheder som dem vi møder i mindre byer.
Når vi ankommer til en af småøerne er det straks en helt anden sag. Som oftest må vi lægge os med stævnen mod kajen og ankeret smidt. Til gengæld for dette er der oftest gode teltmuligheder og en utrolig natur. Skulle man håbe på at have paradiset for sig selv, kan man godt glemme det.
Nordmænd og svenskere elsker deres natur, og der er altid andre mennesker på de “øde” øer.
Små beskyttede havne hvor vi ligger i læ er absolut det bedste.
Og filmen kan varmt anbefales. Idag overvejer vi, hvad vi gør de næste dage.

Fredag den 9. august kl. 15.43:

Så nåede vi til Fisktången, som er en del af Kungshamn/Smøgen. Vi har fået lov til at overnatte i Tollar och Seiel foreningens fantastiske lokaler på havnefronten. Vi har lagt Skjoldungen uden på en kutter, Asta, som foreningen sætter i stand.
Turen herned blevet klaret med årer og sejl. De sidste 5 minutter for sejl.
De næste par dage er vi henholdsvis blæst inde og i ly for dagsregn i weekenden.
Derefter vil vi atter vurdere, hvad vi gør, men humøret er højt og vore værter utrolig venlige og søde.

Lørdag den 10. august kl. 10.33:

Lidt mere faktuelt fra Fisketången.
Vi har været heldige at få kontakt til Tollar och Seiel, som er en lokal forening for sprydstagsjoller samt kutteren Asta, som de reparerer på. Den er over 100 år gammel.
Deres lille hus på Bryggen er en hule for deres medlemmer (500), og for os et fantastisk sted med et stort bibliotek med bøger om alverdens skibe og kystkultur. De benytter dagligt stedet og arbejder med sejl og tovværk. Her er et fint køkken og et godt toilet. På første salen er der borde og stole til omkring 40-50 mennesker. Her sover vi.
Nu venter vi på godt vejr og får tiden til at gå med snak og hygge.

Af Preben Sauerberg

Skjoldungen ligger stadig i Fisketången og venter på vinden.

» Besætningsmedlem Andreas Reitzel har optaget en lille video om livet ombord Skjoldungen. Den kan du se imens vi venter...