MedlemsNyt nr. 10 / 2018

Foto:Sasgerds tekst på Skjern stenen, fotograf Roberto Fortuna
Udgivet 12/11-2018

Kære medlem. Nu følger snart Venneforeningens næste foredrag. Da kommer runologen, museumsinspektør og seniorforsker på Nationalmuseet Lisbeth Imer og fortæller om Danmarks runer.

Danmarks runer - en fortælling.

Torsdag d. 22. november kl. 19.30 skal vi høre om runestenene. I 2016 udgav Lisbeth Imer den meget anmelderoste bog: Danmarks runer - en fortælling. Den blev udgivet sammen med fotografen Roberto Fortuna. Det tog dem ca. 5 år at optage alle de nyt fotos. På dem træder runerne ekstra tydeligt frem, da alle fotos er taget i mørke med et skarpt projektørlys på i en skrå vinkel. Vi skal høre om, hvordan runerne taler til os om Danmark og de mennesker, der levede her for over 1000 år siden.Hvor og hvornår opstod runerne? - Hvem anvendte dem? Og hvordan udviklede skriften sig fra de første 24 runer til de 16 runer, der anvendtes i vikingetiden? - Hvad betød kristendommens indførelse for skriftsproget? - Og hvad kan årsagen være til, at brugen af runesystemet forsvandt? - Men de gik ikke i glemmebogen. Med bl.a. Ole Worm kom interessen for dem igen. Så interessen for dem forsvandt ikke, derved blev de reddet.

Kom og få svar på alle disse spørgsmål om dette spændende skriftsprog og se de fantastiske nye fotos. - Og hør også om den nutidige, voksende anvendelse af runerne.

Aase Hansen
Foredragskoordinator

<link mail internal link in current>aasealbuen@gmail.com

Oprettet af Sabine Stubbe Østergaard