Ny arbejdsrapport: Sejl og rig til færøsk teinæringur

Bådebygger Hanus Jensens byggemodel i 1:10, som forslag til den næsten 13 m lange Teinæring fra Mykines. Foto Søren Nielsen
Udgivet 01/11-2010

På Mykines, den vestligst beliggende ø på Færøerne, har en sejlivet overlevering gået på, at der engang var en særlig stor båd hjemmehørende på øen: en teinæringur.

I 1898 gjorde sprogforskeren Jakob Jakobsen et notat vedrørende en fortælling om, at der på Túali i Mykines havde boet en nordmand ved navn Benjamin, der ejede en teinæringur, og at båden havde haft bjælder monteret ved åretollene, som ringede når der blev roet. Bemærkelsesværdigt er det, at jordebogen synes at bekræfte dette: I 1640-1653 boede en bonde ved navn Benjamin Guttesen på Túali i Mykines.

I 1947, 49 år senere, var fortællingen om denne store båd stadigvæk levende på Mykines. Da fortalte geologen Jóannes Rasmussen til arkæologen Sverra Dahl, hvad han havde hørt om teinæringen. Båden var blevet roet af 18 mand og anvendt til handelsrejser til havnene og desuden nordpå til Eiðis for at holde Jul. Toften til det naust, hvor båden skulle have stået kunne stadigvæk udpeges.

Overleveringen og fortællingen om teinæringen på Mykines ved midten af 1600-tallet fascinerer naturligvis stadigvæk bådinteresserede på Færøerne. Den 24. oktober 1999 blev der derfor stiftet en forening på Færøerne med det formål, at få afprøvet en teinæring bygget indenfor den færøske bådebyggertradition.

Foreningen bad efterfølgende Vikingeskibsmuseets færøske bådebygger Hanus Jensen om at udføre en byggemodel af teinæringen. Hanus Jensen indvilgede, og sideløbende skulle så Vikingeskibsmuseets sejlekspert Erik Andersen, på dette grundlag, udføre et rigforslag til den store båd. Det resulterede i Hanus Jensens fine byggemodel (se foto) og denne rigrekonstruktionsrapport.

Arbejdsrapporten er skrevet af Erik Andersen.

» <link file:6530>Hent arbejdsrapporten 'Sejl og rig til rekonstruktionen af en teinæringur hjemmehørende på Mykines omkring 1640 - 1653'... (pdf, 1.482 kb)

Oprettet af Morten Ravn